Annons:
Etikettsvensk-litteratur
Läst 279 ggr
angelusdomini
2020-07-23 19:05

Utvandrarna?

Varför skrev Moberg Utvandrarna? Jag har aldrig läst någon av hans böcker. Det enda jag egentligen vet om Moberg är att han ogillade pilsnerfilm. Vad var syften med Utvandrarna? Jag har försökt att titta på tv-serien men aldrig försökt läsa boken.

Annons:
Cireea
2020-07-23 19:43
#1

För att tänka högt.. kan inte syftet varit så enkelt att han ville skildra emigrationen från Sverige till Nordamerika från 1850 och framåt? Bokserien skildrar hela vägen från det att man väljer att lämna Sverige til att man etablerat sig i Nordamerika. Man får läsa om personerans svårigheter i Nordamerika, hur ett samhälle byggs upp och hur personerna förändrats genom emigrationen. 

Syftet kan alltså sägas vara att skildra emigrationens utmaningar och hur ett nytt land kan förändra dig. Man får se det bra men också det dåliga, vilket jag anser är viktigt då man under tiden glorifierade hela grejen med att emigrera till Nordamerika. USA var ju löftenas, drömmarnas och möjligheternas land. Därför tycker jag att det är så viktigt att bokserien skildrar flera aspekter och verkligen visar att det inte var så enkelt och underbart som det kanske lät. 

Eftersom detta är en historisk roman så är det ju inte handlingen uppbyggt på fiktion utan mycket stämmer överens med ren fakta. Man kan alltså se det som en historielektion samtidigt som en läsupplevelse.


Film, Gravid, Hamster, Litteratur, Sommar, Twilight & Sydkorea
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Eyos Hamsteruppföding

angelusdomini
2020-07-23 20:31
#2

Kan man verkligen läsa en bok av en person som ser ner på viss typ av kultur?

Var inte Moberg en person såg ned på viss typ av kultur?

dennas
2020-07-23 21:09
#3

Moberg var i grunden journalist och intresserad av att undersöka och berätta. Han var dessutom intresserad av svensk historia och rättvisa.  Han växte upp i trakter varifrån många emigrerade till Amerika.

Jag vet inte vad som avses i #2 med att Moberg såg ned på en viss kultur, men jag skulle gissa att  alla har sina blinda fläckar både positivt och negativt. Eposet fick stark kritik i Mobergs uppväxttrakter, då många ansåg att han framställt människorna och framför allt deras språk på ett nesligt vis.  Moberg reste till USA för att träffa både ättlingar och ursprungsbefolkning i avseende att framställa dem sanningsenligt.

Man ska nog kunna läsa böcker av de flesta författare, men för att få en ökad förståelse för deras verk, kan man ha stor nytta av att sätta dem i sitt sammanhang.  Att inte läsa "en ond /dålig författare" skulle ju kunna leda till att man får begränsade kunskaper/insikter.

angelusdomini
2020-07-23 23:05
#4

Moberg var en utav de gubbar som talade negativt om bla pilsnerfilm. Detta gjorde han bla i Kvällsöppet 1971. Han verkade ganska otrevlig på nått vis.

Lona
2020-07-24 01:19
#5

Men spelar det någon roll vad Moberg tyckte om pilsnerfilm? Eller om han möjligen var otrevlig (jag har ingen aning om hurdan han var som person)?
Det är väl en sak om en författare till exempel är nazist eller har andra extrema värderingar, det blev ju en del rabalder om Nobelpriset i litteratur nyligen, men varför skulle man inte kunna uppskatta en romanserie för att författaren är otrevlig?
Jag ser Utvandrarserien som en beskrivning av en viktig del i Sveriges historia, väl underbyggd och språkligt bra är den dessutom.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: