Romantiska vuxenböcker
Okej litteraturfolket, nu behöver jag era bästa tips.
Jag saknar att slappa och läsa lite vuxnare romantiska böcker men hittar ingenting som fångar mitt intresse eller känns rätt. Det gör inget om böckerna är lite cheesy eller om det har inslag av ett mer erotiskt tema utan att bli 50 shades. Jag är öppen för förslag.
Jag gillar att köpa sådana där romantiska pockets i affären ibland för att få det där romantiska, lite småerotiska och med en cheesy handling. Men, det är lite svårare nu när man är på norska sidan och inte alls är detsamma här.
Det enda jag inte vill ha i böckerna är deckare/kriminalare eller liknande. Är lite trött på den kombinationen av romantik och deckare.
Har ni några bra tips?
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Har du testat Simona Ahrnstedt?
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Dubbelpost.
- Redigerat 2020-09-30 23:58 av Tarotstollan
Simona Ahrnstedt tycker jag också låter given, samt spana in Lina Forss.
Sagan om Isfolket och andra Margit Sandemo-böcker ^^
"I'm too old for this shit."
LaVyrle Spencer? Inte bara romantik.
Elizabeth Chadwick, för det mesta historiska romaner som utspelar sig på 1100-talet. (Lite "Ivanhoe", typ.)
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Molly Harper om du gillar lite humor, har även en del serier som är lite övernaturliga (med vampyrer och varulvar och sånt men inte som de klassiska vampyr och varulvsböckerna).
Lyssnar sällan på M/F romanser numera men Molly Harper är en av få jag kastar mig över när det dyker upp något nytt från. Är dock osäker på om de finns med Svensk översättning.
Även lyssnat på några Lucy Dillon böcker och tycker dem var helt okej också, lite trevlig romans och många av dem har lite hundfokus också. Dem vet jag finns på svenska också.
Sen gillade jag Graeme Simsion The Rosie Project (tror den finns på svensk översättning också) inte läst något annat från den författaren så vet inte hur dem är över lag.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#6: +1 för Molly Harper! Precis som föregående så lyssnar jag mer och mer sällan på M/F-romanser men Mollys "Naked werewolf"-trilogi har jag skrattat gott åt många gånger.
Tredje boken är min favorit. Om någon råkar springa på en Caleb Graham kan ni väl vara bussiga och skicka honom åt mitt håll, tack.
// Harley
- Redigerat 2020-10-01 19:12 av Herveaux
Vill du ha ren romantik rekommenderar jag Julianne Donaldsons böcker om engelska landsbygden på 1800-talet.
Tack för alla tips, ska kika in era förslag! 🥰
Jag hittade åt en av mina gamla pocketböcker som innehöll fyra böcker i en. Det är Harlequin som ger ut dessa samlingar. Finns samlingar med romantik och andra med passion.
Hur som helst hittade jag en intressant författare, Sandra Marton. Hon har skrivit massor av sådana där böcker som jag söker. Lite dåligt utbud på Adlibris och Bokus dock.. hm!
#10 Det verkar vara böcker som har några år på nacken och inte är i tryck, så det är nog därför. :)
#11 Ja säkert därför såklart 😔
Men hittade en del av intresse inne på Harlequins hemsida. Dock inte med Sandra Marton men med andra författare.
Sådana här romantiska och passions-böcker är ju dock lite problematiska gällande stereotypiska karaktärer och även att männen alltid är i maktposition. 😳Hade varit så upplyftande med fler böcker där kvinnan är i maktposition och är den starka karaktären.
Tror inte jag hittat en enda bok av det här slaget inom romantik och passion där kvinnan är den som tar sig rättigheter, är rik eller på annat sätt har den positionen som mannen annars alltid har.
#12 Förstår. Och jag har inget svar på vad du ska plocka upp för bok, men jag skulle definitivt gissa att du har bäst chans att hitta det med Simona Ahrnstedts böcker, möjligen i första hand de som inte är historiska.
#13 Jag menade inte att du skulle ha något svar, ber om ursäkt om det ser ut som att hela inlägget var riktat till dig. Jag gjorde mest en allmän reflektion.
Tack för tipset, kan kika in henne! 😊
#12: Hm, satt och funderade på om jag hade något att komma med som bröt mot strömmen, men icke.
Det här var kanske en av flera anledningar att jag numera i stort sett uteslutande lyssnar på M/M (Male/Male, kille/kille) romaner numera. 🤨
// Harley
#15 Är sådana romaner mer balanserade alltså? Har du några bra tips?
Läser du F/F romaner något? Finns det något bra?
#16: Jo men det skulle jag säga, men jag kan förstås ha blivit både partisk och hemmablind. Jag tycker ändå det oftare byggs upp en relation där båda parterna blir starkare tillsammans och inte att den ena alltid blir "räddad" av en riddare i skinande rustning uppsutten på sin vita springare om du förstår hur jag menar?
Tips, ja jisses, vart ska jag börja… 😋
Riley Hart har skrivit en serie som heter Black Creek, jag har lyssnat sönder bok 1 och 2. Bok 3 har jag hört bara någon gång och bok 4 har jag inte tagit mig an ännu.
Tara Lain's Knight of Ocean Avenue tyckte jag var söt men jag har inte hört fler böcker i serien.
Vill man ha mer fantasystil så gillar jag Hexworld-serien av Jordan L. Hawk.
Har lyssnat på böckerna 1-4 av totalt 7. Har precis börjat lyssna om serien för att samla information och mer inspiration till en ev fanfic.
Slutligen drar jag till med fantasy med en sund skopa humor.
VRC-serien av Alice Winters.
Kan inte nog rekommendera att lyssna på när Michael Ferraiuolo läser den. 😂 Jag har bara hört första boken och hoppas resterande två böcker snart kommer till Audible. 😍
Det finns en del sex i alla böckerna men utan att det är snusk sida upp och sida ner.
Edit. Glömde ju svara på sista frågan.
Näe, jag har nog aldrig läst en F/F-bok.
// Harley
- Redigerat 2020-10-09 21:40 av Herveaux
#14 Nädå inte så, jag ville bara inte låta för tvärsäker i min kommentar!
#16: Vill man ha böcker som ofta har mycket humor i sig men inte alltid mycket sex skulle jag rekommendera att kika på TJ KLunes böcker.
Sen är en favorit serie Something like serien som Jay Bell skrivit. Tycker den är "verklig" eller hur man ska förklara det. Man får följa olika karaktärer i de olika böckerna som på ett eller annat vis har anknytning till varandra så vissa händelser får man då se ur fler personers synvinkel men man får även se vad de olika karaktärerna haft för sig genom åren de varit ifrån varandra.
Amy Lanes Granby Knitting och Candy Man serier är båda väldigt gulliga.
Eli Eastons Mad Creek serie är gullig och rolig (och handlar lite om att hund skiftare finns i världen och hundar som haft ett speciellt band till människor helt plötsligt kan skifta skepnad). Har väl dock ett vagt mysterium som utspelar sig lite i bakgrunden men skulle inte kategorisera den som deckare eller liknande.
NR Walkers Red Dirt Heart serie är en av mina favoriter (utspelar sig i Australien).
Och jag lägger en röst för Hexworld som #17 rekommendera!
Sen finns en rad böcker plubliserade under Dreamspun Desires och jag har fått för mig att det är M/Ms svar på de klassiska Harlequin böckerna.
Har testat läsa nån enstaka F/F bok men fastna inte alls för det.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#12. Jag har hittat sådana böcker på engelska där kvinnan har makten men hittills är det då paranormal böcker där hon är vampyr eller djurskiftare.
Om man söker inne på Adlibris i olika sektioner under Romance och Paranormal romance finns det mycket som jag inte ens visste existerade.
Sen söker jag vidare på ISBN koden för böcker om det inte står vad de handlar om och oftast hittar men de då beskrivna inne på Amazon.
Självklart så finns det böcker som bara handlar om kärlek mellan människor också!
- Redigerat 2020-10-09 23:03 av Tarotstollan
Maeve Binchy skriver lite halvsmöriga romaner som ofta utspelar sig i Irland. Helt ok och även om slutet sällan är överraskande så lyckas hon ändå variera sig rätt väl.
(En del författare verkar ju bara upprepa samma historia om och om igen!)
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#17 Tack för tipsen, jag ska grotta ner mig i dina förslag.
#19 Mad Creek lät väldigt intressant, den ska jag kolla in!
#20 Ja där sa du något! Alla gånger som jag läst en bok där kvinnan är den "mäktigare" av de två så är det böcker där kvinnan är mer övernaturlig (exempelvis då vampyr).
#21 Jag tror jag läst någon med Binchy faktiskt, men ska helt klart kolla upp fler. Irland har jag sett som plats i flera andra böcker.. undrar varför det är så populärt ställe? 🤪
Skummade bara igenom tråden så vet inte om du redan sagt det någonstans, men är du okej med förslag på engelska så finns Gail Carrigers Soulless (följd av 4 andra böcker). Det är övernaturligt, steam punk och komedi i ett där huvudkaraktärernas relation egentligen kan sammanfattas som "idiots in love"
https://www.bokus.com/bok/9781841499727/soulless/
Jeanette Wintersons böcker kanske? PowerBook t ex.
Mvh // Johan
#24 Men du, den lät ju spännande. Tack!