Berättelser i nya format?
Fysiska böcker, ljudböcker och e-böcker i all ära men den här tråden skulle jag vilja tillägna de kreativa själar som tänker utanför de vanliga boksidorna.
Har du läst, hört om eller själv skrivit en berättelse i ett annorlunda format?
Nu kan jag inte hitta det och var nog många år sen nu, men jag minns att jag hörde om en tjej som valde att trycka sin bok på tvären så att säga, så att bokens rygg var vänd horisontellt när man läste. Författaren var själv så frustrerad på att texten försvann ner i "vecket" på en ny, obruten bok.
Srinivas Rao delade med sig av sin bok i Facebookuppdateringar.
Läs hela artikeln här om vad som hände sen.
https://medium.com/@skooloflife/how-i-wrote-a-self-published-book-using-ridiculously-long-facebook-status-updates-e6fac0f84890
David Mitchell skrev sin bok The Right Sort på Twitter.
https://themillions.com/2014/07/exclusive-david-mitchells-twitter-story-the-right-sort-collected.html
Mer från Twitter. Vågar du anta utmaningen att skriva en novell som får plats i en tweet (140 tecken), en så kallad Twitter Short Story eller Twitter Fiction?
Mashable utmanade sina läsare och här kan du läsa ett axplock av bidragen:
https://mashable.com/2014/10/02/twitter-short-stories-bone-clocks/?europe=true
// Harley
Ja olika sajter såsom Wattpad är ju populärt att använda idag också för att publicera sina verk. Nu är det mest fanfictions på Wattpad, men har även sett original stories där med. Det är ju lite annorlunda än en publicerad bok som man köper via Adlibris, Bokus eller liknande.
Jag har lekt med tanken att skriva en bok online med konton på sociala medier som speglar boken. Alltså exempelvis konton på Instagram och Twitter där man kan följa karaktärerna man läser om.
Men det har aldrig blivit av, det skulle bli ett ganska stort projekt att få allt att gå ihop och kännas levande. Men har definitivt lekt med tanken.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
#1: Åh, det skulle vara häftigt att kunna följa karaktärerna på sociala medier!
(Inte för att själv använder sociala medier men ändå…)
Som du säger, vilket jobb dock. Häftig idé hur som.
// Harley
#2 Ja det är ju ett litet annorlunda koncept, har själv inte sett något liknande förr. Men ja, ett otroligt jobb. Man skulle nog behöva någon som hjälpte till med sociala medier. 🤔
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Det var väl någon bästsäljare som började som en blogg i USA till exempel. Hon kanske skulle föreställa au pair eller nåt.
Jag hade en bok til barnen som man först läste normalt, sedan när man kom till slutet fick man vända på boken och så kunde man läsa den bakifrån till början idag, fast med boken vänd upp och ner.
Det roligare var att man inte riktigt tänkte på det första gången man läste den från början till slut som man alltid gör.
Mvh // Johan
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Den här boken heter "En bok" på svenska och är också riktigt kul och "magisk" för små barn.
Mvh // Johan
#6: Vilka härliga reaktioner! 🥰 "Whoa! Magic!"
// Harley