Bok som gör mig glad
Skulle vilja ha en bok som man blir glad av. Vad kan det vara?
Typ Fredrik Backmans böcker. Gärna ganska kort. Engelska eller svenska går lika bra.
Mvh // Johan
Tänkte tipsa om Bokcirkels månadens böcker men insåg att vi haft nästan enbart böcker som var lite "tunga". Visserligen bra, men inget man blir glad av.
Men här finns en del tips:
https://bokcirkel.ifokus.se/discussion/1481410/andra-bocker-vi-laser
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
Vad har du för favoritgenre?
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
#2: Dystopier. :)
Visserligen sant, men mer generellt gillar jag mycket när små människor göra stora handlingar. Det behöver inte vara hjältedåd som att rädda världen, utan mer att kliva ur sin egen comfort zone och göra oväntat gott med små medel.
Tror det är det jag gillar så mycket med Backmans böcker.
Brukar gilla Nick Hornby.
Extremely loud and incredible close av Jonathan Safran Foer är nog en av mina favoriter.
Mvh // Johan
Catharina Ingelman-Sundberg har skrivit roliga böcker om pensionärerna som rånar banker och dylikt på ålderns höst!
• Kaffe med Rån (2012)
• Låna är silver Råna är Guld (2014)
•!Rån och inga visor (2016)
• Goda Rån är dyra (2020)
Krutgummor på krigsstigen (2018)
En annan av hennes böcker.
#4: Det låter rätt roligt faktiskt. Ska kolla in det.
Mvh // Johan
#5: Ja, de är lättsamma och underfundigt roliga! Gillar dem skarpt!
Karin Brunk-Holmqvist har också skrivit roliga böcker.
De här har jag läst och kan rekommendera! Hon har skrivit fler böcker också.
- Potensgivarna
– Rapsbaggarna
– Sirila gentlemen sökes
– Kaffe med musik
– Kranvridarna
– Akutbjällran
- Redigerat 2020-10-19 08:03 av Vixxen
Jonathan Tropper, tänker främst på Sju jävligt långa dagar/This is where I leave you (blev film också). Roligt, men med hjärta, som jag upplever att Backman är.
#3 Då måste jag få fråga om du läst Hugh Howeys bokserie 'Silo'?
Jag har hittills bara läst första men fastnade direkt, så otroligt spännande.
Saxar från Wikipedia:
"The story of Wool takes place on a post-apocalyptic Earth. Humanity clings to survival in the Silo, a subterranean city extending one hundred forty-four stories beneath the surface."
#9: Nej, aldrig hört talas om.
Mvh // Johan
#10 Rekommenderar dom, välskriven och med bra plot (so far). 😁
Första boken läste jag ut i rekordfart, men sen kom det inga fler på svenska. Så måste köpa hem dom engelska istället.
Jag kan rekommendera en vansinnigt rolig DYSTOPI. Jo.
Leo Löthmans Tangofästningen, som kom ut 2001, målar upp en bild av världen som den ser ut 2020 (tror jag det var) Av miljöförstöring och kärnkraftsolyckor har männen förlorat sin fortplantningsförmåga. MEN - det finns ett undantag: De finska männen. - Vem skall kunna exploatera detta om inte en kreativ ålänning? En världsomspännande, oerhört lönsam industri växer fram … I uppskruvat tempo drivs denna hejdlösa historia framåt.
Allra roligast är boken för den som känner till eller (gärna) har lite fördomar om den företagsamma, lite snåle ålänningen. Och de forna konflikterna mellan finnar och ålänningar …
Tyvärr är boken svår att få tag i. Den utkom på ett litet finlandssvenskt förlag, och sådana böcker hamnar/hamnade sällan på svenska bibliotek. Slutsåld sedan länge.
~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~
haflingerforum.nu
Tunnelseende av Keith Lowe
Gillar man Ingelman-Sundberg och Brunk-Holmqvist så kanske också böckerna om Pastor Viveka av Annette Haaland kan falla i smaken? Roliga med lite tankekrumelurer och lite skruvade här och där …
#1 Tack vare Bokcirkeln kom jag in på Lucinda Rileys De sju systrarna! Hänförande!
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#14: 🧡🌸📕
Du verkar gilla de böckerna. De står på min lista med böcker jag gärna vill läsa men inte hinner just nu. 😊
"As you start to walk on the way, the way appears" - Rumi
#7:
Tack så mycket för tipsen!! Verkar va roliga böcker !!
HH 🙂
#0: Flera av Nick Hornbys böcker, tex High Fidelity och Juliet, naked. David Nicholls Vi och En dag. Ozzys självbiografi är bara skratt rakt igenom. Outsiders av Susan Hinton.