Tips på julklappsbok?
Jag får alltid en bok i julklapp av mamma men numera väljer jag den själv. 😉
I år har jag ingen på önskelistan så jag behöver tips!
Inte en "chick-litt" eller "blaha-ig feelgood" utan lite mer klassikertyp, vare sig den är gammal eller nyutgiven.
Jag är inte särskilt förtjust i deckare/spännings/kriminalromaner men det funkar om språket och handlingen är bra.
På svenska eller engelska, möjligen tyska.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Hilary Mantels senaste (och sista) om Thomas Cromwell, The Mirror and the Light. Om du inte läst de föregående delarna har du julklappar för flera år och en underbar läsupplevelse framför dig.
Jag läste nyss ut A Spool of Blue Thread av Anne Tyler, en annan fantastisk författare.
Just nu läser jag uppföljaren till Olive Kitteridge, Olive Again av Elisabeth Strout. Också en fascinerande författare med en mycket intressant huvudperson och ett speciellt sätt att skriva.
Det här är nog inget som faller i smaken, men jag skjuter vilt ändå, kanske någon annan får ett tips. 😊
Grimm's Complete Fairy Tales Engelska. Originalsagorna är en helt annan sak att läsa innan Disney satte tänderna i dem. 😍 Väldigt fin inbunden bok att ha i hyllan också.
Penny Dreadfuls: Sensational Tales of Terror Engelska. Både klassiker och mindre kända verk som ger rysningar längs ryggraden. Även denna är väldigt fin på hyllan. Kostar en slant men det är den värd (för mig).
Oscar Wilde-samling. Bäst på engelska (enligt mig). Någon av alla samlingar av den här underbara galningen. Han hoppar vilt mellan genrer och har fått mig att både rysa, skratta och gråta.
Haunting of Hill House av Shirley Jackson. Engelska. En bok från 1900-talet, hör och häpna. 😮 En av de mest älskade klassikerna om ett hemsökt hus. Ligger lågt på ryslighets-skalan men är väldigt fint skriven.
Återkommer när fler tips ploppar upp.
// Harley
Har du Game of Thrones böckerna?
Annars slår jag ett slag för dessa även om bokserien inte är färdig. Finns även fler böcker som är från samma värld, men under andra tider så att säga.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Jag kan rekommendera Egenmäktigt förfarande: en roman om kärlek av Lena Andersson. Den har vunnit Augustpriset och jag tycker att den var en bra balans mellan lättläst och svårtydd. Jag har läst en del men inga svårare böcker så denna var bra tyckte jag. Har även sett att det finns en uppföljare samt att det så klart finns många andra av samma författare men jag har bara läst denna.
Vad har du läst som du tyckt mycket om?
~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~
haflingerforum.nu
Jag skulle också gärna höra ett par titlar som du har gillat. :)
Har du någon koppling till Göteborg? Jag kan ha fel där. (Jag har läst en del på hundforum i mina dar och känner igen ditt nick.) I så fall kanske du skulle uppskatta den roman som vann Augustpriset i dag, Samlade verk av Lydia Sandgren.
Annars kan jag rekommendera An American Marriage/Ett amerikanskt äktenskap av Tayari Jones. Inte en kärleksroman på det sättet, om det låter så.
Ett snabbsvar (kass uppkoppling):
Jadå, jag är göteborgare. 😊
Några författare jag uppskattar är Tolkien, Marianne Fredriksson, Majgull Axelsson, Kerstin Ekman, Leon Uris och Nicholas Evans.
Mer svar senare! 👍
#7: Ett snabbsvar från mig också:
Samlade verk av Lydia Sandgren, Augustprisvinnaren. Jag har inte själv läst den ännu, men den verkar ju ha både bredd och djup. Samt Göteborg.
~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~
haflingerforum.nu
För att slänga in ett tips på en annan bok också så lägger jag till Mannen som dog två gånger av Almudena Grandes. Efterkrigstidens Spanien och Argentina. Inte läst, men har en god känsla för hennes böcker.
https://www.akademibokhandeln.se/bok/mannen-som-dog-tva-ganger/9789113089256/
Tack snälla för era svar!
Ska ta och grotta ner mig lite och se vad som känns rätt.
#2: Märchen der Gebrüder Grimm står i bokhyllan! 👍😊
#3: Nej, jag har faktiskt inte läst (eller sett) GoT. Har fått för mig att serien är liksom…rörig? Håller den samma höga klass hela vägen? Jag tycker det är så trist när en serie börjar riktigt bra för att sedan tappa fokus efterhand, vare sig det är bok eller film/TV.
#10 Jag förstår vad vissa säger med rörig, den behandlar ju flera perspektiv. Dock tyckte jag själv inte att det var svårt att hänga med då det markeras tydligt vilket perspektiv man läser utifrån.
Jag tycker att böckerna hållit god standard hela vägen, sedan finns det såklart vissa delar som är lite mindre "actionfyllda". Men, så är det i många större och längre bokserier.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck