Litteratur iFokus

Litteratur

Etikettboktips
Läst 91 ggr
Staffan
2020-12-08 23:04
1

Behöver tips

Om man är nio år gammal och har svårt att komma till ro på kvällen, även fast man varit på språng en hel lång dag, vad för böcker kan man då läsa för att tröttheten ska smyga sig på så att man kan somna?

Tips emottages tacksamt.

// Staffan

[Moon AppleGrey]
2020-12-08 23:08
2

Något av Astrid Lindgren, kanske? Typ Ronja Rövardotter, Mio min Mio eller liknande.

Beror väl lite på vad man brukar tycka om att läsa/höra om.

johan
2020-12-08 23:17
2

Jag tror ni skulle gilla Doktor Proktor. Det finns rätt många böcker och dom är riktigt knäppa, galna och spännande.

Böckerna om Tsatsiki är också väldigt bra. Roliga och mysiga. Speciellt dom först 3 är bra. Sedan blir det inte riktigt lika bra, men fortfarande mysigt.

Ett lite mer långsökt tips som jag ena sidan tror han är för liten för, men också tror han skulle gilla för att han har så smart knäpp humor är ju Liftarens Guide till Galaxen.

Mvh // Johan

inbunden, 2017. Köp boken Doktor Proktors pruttpulver av Jo Nesbø (ISBN 9789163896033) hos Adlibris. Fraktfritt över 199 kr Alltid bra priser och snabb leverans. | Adlibris
  • Redigerat 2020-12-08 23:18 av johan
Sindri
2020-12-08 23:19
1

Nånting för att gå ner i varv. Det bör ju inte vara så spännande för då kan man inte sluta läsa.
Mumintrollet är ju lugnt och lågmält, men det kanske är för tråkigt?

Som sagt smaken är ju så olika, men klarar man av lite spänning och gillar lite "vuxnare" böcker rekommenderar jag Neil Gaiman. T ex Oceanen vid vägens slut, helt underbar för både barn och vuxna. Läs den ihop, turas om att läsa för varandra.
Böckerna om Narnia är också fängslande och klassiker vid det här laget.
Terry Pratchetts böcker om skivvärlden, jag har läst nästan alla själv tack vare mina barn.

• Redigerat 2020-12-08 23:22 av Sindri
johan
2020-12-08 23:20
0

#3: Narnia tänkte jag också på, men så vida det inte finns en ny version så är språket i dom jobbigt att läsa.

Mvh // Johan

Maleficum
2020-12-09 00:03
1

När jag var liten läste pappa alltid Olof Svedelids historieböcker för barn. Har fortfarande kvar mina i bokhyllan (vi lånade annars de flesta på biblioteket).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Här söker du efter böcker och andra medier. Du kan också söka efter bibliotek, evenemang och övrig information om Stockholms stadsbibliotek.
Vista
2020-12-10 15:47
0

Du tänker som högläsning nu? Jag tänkte på Lindormars land av Frida Nilsson. Den kan i och för sig läsas "själv" också. Jag tänker att det måste ändå vara något spännande och äventyrligt så 9-åringen ska vara sugen på att få läsa vidare, men kanske med lagom mycket action. https://www.akademibokhandeln.se/bok/lindormars-land/9789127165083/

Om den känns för tam skulle jag föreslå att ni tittar på serien Woodwalkers av Katja Brandis.

2020, Inbunden. Köp boken Lindormars land hos oss!
Staffan
2020-12-10 15:55
0

Bra tips allihopa verkar det som - tack!
Vi läser en hel del högt men i det här fallet tänkte jag på något man kan läsa själv tills man somnar, får inte vara för spännande alltså :)

Vista
2020-12-10 16:38
0

Slår till med Hjältar och monster på himlavalvet av Maj Samzelius också.