Pappersboken är ute
Det har varit ett starkt år för den digitala boken, medan försäljningen av den fysiska boken har dalat. Det visar rapporten Svenskarna och Internet 2020 från Internetstiftelsen.
Pappersböckernas popularitet har minskat med 5 procentenheter sedan 2019, medan de digitala böckerna i stället har ökat med 6 procentenheter, skriver Svensk Bokhandel utifrån rapporten Svenskarna och Internet 2020, gjord av organisationen Internetstiftelsen.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Jag undrar hur fördelningen ser ut mellan e-böcker och ljudböcker.
Lite statistik gällande bokläsning.
https://www.forlaggare.se/boklasningen-0
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#2: Där fanns svaret. Dubbelt så mycket ljudboksläsning som e-boksläsning.
Jag får uppfattningen att Mediebarometern bara mäter läsning av böcker (papper), e-böcker och ljudböcker. Hur är det med all annan läsning då? Mäter ingen den? Jag skulle hamna på i stort sett noll om man mätte mitt läsande utifrån enbart böcker. Det ger dock en konstig bild av mitt totala läsande.
Antar att corona kan ha med det att göra också, att folk inte vågar gå ut till bokhandeln och titta på böcker i samma utsträckning som tidigare.
Hade det inte funnits riktiga böcker så hade jag nog bara lånat från biblioteken, det tekniska lockar inte mig alls.
Men glad att det finns för de som inte kan läsa riktiga böcker.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#4: Tyvärr är nog boklådorna på väg att försvinna oxå.
Jag fruktar att det är läsningen som minskar totalt, åtminstone i vissa åldersgrupper, inte bara att pappersboken som sådan minskar i attraktivitet.
#6: Du menar att om man inkluderar all sorts text så läser vi mindre nu än för till exempel 30 år sen?
#7 Det ser inte helt bra ut.
Läsning bland barn och unga minskar även om skola och bibliotek tar ett stort ansvar.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/lasning-bland-barn-minskar
Kolla på en nättidning idag! Så mycket text som försvunnit (jämfört med för x antal år sedan) och ersatts med alla dessa filmklipp!
Även om e-lånen går upp på biblioteken har totala antalet lån minskat.
"Årets biblioteksstatistik från Kungliga biblioteket visar att allt från antalet bibliotek till utlån och bibliotekens bestånd av fysiska böcker har minskat. – Jag trodde allvarligt talat att jag hade gjort något beräkningsfel när jag såg alla minustecken, säger Cecilia Ranemo som är statistikansvarig på KB."
"Visserligen har utlåningen av e-böcker på folkbiblioteken ökat med 28 procent sedan förra mätningen och uppgår nu till 2,3 miljoner, men den ökningen kompenserar inte för den samtidiga nedgången av fysiska lån."
https://www.biblioteksbladet.se/nyheter/allmant/mest-minus-i-ny-biblioteksstatistik/
Jag skrev om detta i en annan tråd här på sajten och från ett annat perspektiv. Enligt min goda vän bibliotekarien, så har läsandet sjuknit, till förmån för ljudböcker och diverse filmer. Dock vet jag inte om t ex deltagande i sociala medier och intresseforum är medräknat. Jag tror att många bara läser kortare texter, tyvärr. . Själv både läser och köper jag en del pappersböcker, men strölitteratur av typen deckare och romaner läser jag mest som e-böcker. Jag har också börjat samla på e-böcker, eftersom jag inte har plats för fler böcker.
/Désirée
Jag är kanske inte representativ men om jag tänker på min läsning så skulle den falla utanför såna där mätningar. Jag läser väldigt mycket text fast nästan uteslutande på skärmar och allra mest på nätet. Jag har nog aldrig läst lika mycket som de senaste åren trots att jag läste väldigt mycket tidigare också.
Min 9-årige son lär sig läsa och även han utsätts redan för väldigt mycket text. Både i spel i form av instruktioner och chattar och i filmer. Dessutom dras hans blick till texter han ser utomhus, i affärer, på registreringsskyltar, i reklam och på andra ställen. Sånt måste väl också räknas som läsning?
Har vi (människor) någonsin haft tillgång till och använt så mycket skriven text? Hur många googlar saker dagligen för att stilla nyfikenhet, avgöra vad, förklara ord och förstå saker? Hur många tog faktiskt fram en ordbok eller uppslagsverk tidigare och slog upp allt okänt som dök upp under dagen? Vi har tillgång till nyheter, information och kunskap dygnet runt var vi än är. Det mesta är nog i skrivet format. Ljud och video är fortfarande ett långsamt sätt att tillgodogöra sig många sorters information på.
Har någon ens försökt ta reda på var vi läser nuförtiden?
Det är nog sant att de flesta "utsätts" (😅), för mer text idag än innan internets genombrott och det lär säkert öka, men texten är också mer fragmenterad, ibland mer effektiv (komprimerad) men allt för många gånger också plattare och mindre nyanserad. Det är den klassiska kvalitet mot kvantitet. Så finns det ju som ofta stor individuell variation, finns säkert många som trivs med denna form och kan ta till sig informationen ( i bred bemärkelse) motsvarande skönlitteratur och fackböcker fast då i denna form. Men generellt sätt verkar det som att läsförmågan och andra tillhörande aspekter går ner. Sen är det ju inte säkert att allt bara går ner, vissa saker går ner medan kanske andra går upp… 🤔
Att flyga är att misslyckas med att falla.
#11: På silt kommer vi nog att få betala för den dra text vi läser idag på internet.
#12: Högst troligt, åtminstone en del av den.
Att flyga är att misslyckas med att falla.
#12: Det har väl egentligen varit så i många år fast inte heltäckande?