Coronalitteratur
Vad tror ni kommer det att skapas litteratur som skildrar Corona från olika aspekter eller tror ni att det går förbi utan att göra avtryck?
Eller finns det redan nu coronainspirerad litteratur?
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#0: Jag har redan sett chick lit-titlar med corona-twist.
// Harley
- Redigerat 2020-12-25 22:53 av Herveaux
#1: Nu använder du ett begrepp jag inte vet ngt om. Kan du ge lite titlar och författare?
#2: "Chick lit, från chick (i betydelsen ung kvinna) och lit (litteratur), en litteraturgenre som skildrar livet för storstadskvinnor i 20- och 30-årsåldern, även om det finns undantag. Oftast är böckerna skrivna av kvinnor och riktar sig till kvinnor." Wikipedia
Jag såg en video om det på YouTube, ska se om jag kan hitta den igen, minns inga titlar på rak arm.
// Harley
Jag tror att det kommer att bli mycket litteratur som kommer att handla om isoleringen och hur vi klarar oss igenom den.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#3: Tack för förklaring - roligt att lära sig ngt nytt!
#4: Ja förmodligen har du rätt.
Det har jag också tänkt på, hur coronan och den sociala distanseringen kommer att avspegla sig i t.ex. feelgood-litteraturen. Än så länge har jag inte sett någon bok med den anknytningen, men det kanske måste gå ett tag efter andravågen …Eller så är det redan på gång?
Distansförhållanden, distansjobb … (Hoppas vi slipper romantiserade TV-serier om jobbet på IVA-avdelning för coronasjuka.)
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
Vi går hålla utkik!
Feelgood och corona? Känns inte riktigt som det hänger ihop just nu…
#9 Jag menar att det kommer att skrivas skönlitterära böcker med handling utifrån nutid, där även pandemin har en plats. Hur man hanterar den, hur man lever med sorg, hur man hanterar denna märkliga tid, hur man finner olika sätt att gå vidare och att göra det bästa möjliga utifrån speciella förutsättningar - eller hur man nu kommer att tackla frågeställningarna.
Man lär i alla fall inte kunna skriva böcker om nutid utan att beröra coronan. Det blir intressant. Men jag tror det måste gå en tid ännu. Än är det för ovisst i backspegeln och kristallkulan fungerar inte riktigt.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Jag har under sennaste mpånaden lyssnat på ett par böcker där det hänvisas till pandemin.
Stolt ägare till tre La permer
#10: Kanske blir det i ungdomsboken detta tema kommer att märkas först. Det har hänt tidigare att ungdomsboken varit snabb med att inkludera aktuella tidsfrågor i skönlitteraturen.
~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~
haflingerforum.nu