Litteratur iFokus

Litteratur

Etikettboktips
Läst 128 ggr
MonicaLagerquist
1

Favorit barrnbok

Vilken var din favorit bok som liten

Stolt ägare till tre La permer

Maria
0

Hattstugan och Pelles nya kläder bland annat.

/Maria

Mitchika
0

Hur liten är liten? :D

Jag kommer ihåg två böcker speciellt som poppar in i huvudet direkt. "Historien om Någon" när jag var riktigt liten samt "Prins Hatt under jorden." Plus "Bland tomtar och Troll"-böcker, jag minns inte vilka vi hade dock..

Åh, jag får inte glömma "En trollsaga," jag avgudade den boken och glömmer aldrig Kalle Baggis. Sen så hade vi en stor bok samlade, klassiska historier (Kejsarens nya kläder, bland annat) med massa fina teckningar till, mestadels djur/djurmänniskor tror jag det var. Jag minns inte alls vad den hette..

Mina föräldrar läste jättemycket för mig när jag var liten, så det finns en lång lista barnböcker (och andra böcker dom läste för mig då) som jag älskade. :D

Sajtvärd för Pokémon iFokus och The Sims iFokus 🐺

"Hark, hear the howl that eats the moon alive" - Tell Me What the Rain Knows

Cireea
0

Jag läste mycket Bamse när jag var liten.
Sedan även H.C Andersen och Bröderna Grimm.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Maria
1

Pricken var fin tyckte jag om det prickiga kaninen som inte riktigt hörde till men som till slut hittade en annan prickig familj.

Lille plupp gillade jag också och alla hans små lämlar.

/Maria

johan
0

Min favorit som liten var Gummi-Tarzan.

Men favoriten att läsa för egna barnen har nog varit Vem-böckerna, det mesta av Pija Lindenbaum, Lillebror och Nalle och Lillebror och Billan, första Tsatsiki-böckerna, Alva-böckerna.

Mvh // Johan

Lona
0

Även om pappa läste mycket för mig så var det sällan vanliga barnböcker, det var snarare böcker som han gillade.

Röda Orm av Frans G Bengtsson gillade jag och första gången pappa läste Sagan om Ringen så var jag fast.
Ska jag välja en bok eller serie som är mer riktad till barn så blir det nog Singleton. En serie om en svensk kille som börjar på en engelsk internatskola på 30-talet.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Maria
0

Mina föräldrar läste aldrig böcker. Varken för mig eller själva.
Morsan läste visserligen Hattstugan och Pelles nya kläder men det var nog allt.

Däremot var de mäkta stolta över mig som slukade allt när jag blev större.

/Maria

BrittaD
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Favoritböcker från tiden när jag kunde läsa själv är

1. Pippi Långstrump, som jag snart kunde utantill och gick omkring och citerade i tid och otid.
  2. Jeppe reser jorden runt, som jag tror är ganska bortglömd, men vad jag älskade bilderna, svart-vita teckningar av Bertil Almqvist (se bilden nedan!). Jeppe anses vara en förebild för Pelle Svanslös och kom ut två år före första Pelle Svanslös-boken.
  3. Pelle Svanslös, en ny bok varje år i 13 år. Som jag inte alls gillar idag.

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

Albert23
0

Harry Potter var de första böckerna som jag verkligen sträckläste helt själv på egen hand. Har för mig att det var bok 1-4 som jag fick på en gång och läste ut på bara någon månad trots att det gick lite knackigt :)

Norrländsk fotbollsgalning med aningen vrickad humor.

Bokrum