Biblio
Jag fick ju lite problem med en serie böcker.ettan och trean fanns på Legimus men inte tvåan.
Kontakatde först Legimus men de häncvisade mig till biblioteket.
Jag kontaktade Enköpings bibliotek.Fick goda råfd och nu har mannen hjälpt mig att ladda ner appen Biblio och nu finns boken på min telefon.
Får se om jag kommer att använda den appen framöver.
Har fått ett pvisoriskt lånekort på en månad,Man ska ju egentligen komma in och legitemera sig för att få ett lånekort.Men i dessa pandemitider fick jag ett kort på en månad.
Stolt ägare till tre La permer

När jag läser det finstilta så ser jag att man får låna tre böcker per månad.Nåväl jag får väl använda Legimus och sen ta Biblio när det är en bok som inte finns på Legimus.
Tre böcker på en månad var inte mycket..
Kan man inte få tillgång till att låna fler?
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

#2 Vet inte har inte forskat så mycket ännu.

Nu har jag kollat upp lite.På Enköpings bibliotek var det lite bättre.
Du kan låna fem e-ljudböcker eller e-böcker per vecka. Lånetiden är 4 veckor. Därefter kan du inte längre öppna boken. Det går inte att återlämna en e-ljudbok för att låna igen
Jag föredrar fysiska böcker, men har använt Biblio några få gånger när en bok mitt i en serie bara finns som e-bok. Tyvärr har appen buggat en hel del för mig tidigare. När jag testade en bok nu i januari fungerade det dock bra, så dom kanske har fixat det :)
#2 Dom flesta bibliotek begränsar utlåning av e-böcker för det kostar för biblioteken att låna ut e-böcker. Enligt en artikel i SVT (https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/lan-av-e-bocker-forsamrar-bibliotekens-ekonomi) kostar det 20-89 kr per bok för biblioteket. Så om dom ökar möjligheterna till lån av e-böcker kanske det blir färre nya inköp av andra böcker osv.
Men väldigt tråkigt för dom som vill eller behöva ha e-böcker förstås, och extra tråkigt i dessa tider när det kanske är enda böckerna man har tillgång till :/
Sen vet jag faktiskt inte hur gränsen fungerar när man har kort på flera bibliotek, vilket jag har.
//Jessie
- Redigerat 2021-01-26 17:25 av Scorpio97
#5 Oj, ja det är förstås inte hållbart som sådan.
Jag läser också helst fysiska böcker, den enda gången jag läser e-böcker är när det är kurslitteratur.
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Jag har ju liksom inget val,Det är ljudböcker eller inga böcker alls.
Jag kommer självklart att låna det mesta på Legimus och om det blir som i det här fallet att det saknas en bok i en serie så får jag låna den på Biblio.
På vårt bibliotek har de nu under
Covid 19 ökat till 10 böcker per månad.
- Redigerat 2021-01-26 21:52 av Vixxen

#8 Så klokt

Nu lyssnar jag på min första bok från Biblio.
Det som jag inte gillar är att jag måste lyssan via mobilen.
#10 Går det inte att låna ljudböcker på datorn? Inte via Biblio då, men i alla fall på dom bibliotek jag har tillgång till så går det att ladda ner ljudböcker via webbläsaren på bibliotekets sida. lite osäker om man behöver något program på datorn dock, för jag har aldrig testat själv (gillar inte ljudböcker, och e-böcker läser jag helst på mobilen)
//Jessie

#11 Svar vet ej.