Litteratur iFokus

Litteratur

Etikettdiskussioner
Läst 179 ggr
MonicaLagerquist
1

Böcker som du minns

Har du någon bok som du särskilt minns?

Stolt ägare till tre La permer

Sindri
1

Flera stycken som gjort stort intryck, men mest av allt Öster om Eden av John Steinbeck. Den handlar om att var människa i den här världen. Vara bara 16 år när jag läste den första gången och den förändrade mitt liv.

Maria
1

Oj det är många böcker men jag har ett starkt minne.

Jag jobbade sent på en avdelning på sjukhuset och behövde något att läsa när jag kom hem. I dagrummet fanns en bokhylla med böcker som inte var särskilt upphetsande men jag tog med mig "Boken om San Michele" av Axel Munthe i brist på annat.

Jag läste hela natten och det var en upplevelse jag inte riktigt kan beskriva.

/Maria

Maleficum
0

Olof Svederlids barn/ungdomsböcker om Sveriges historia är de tidigaste böckerna jag har bra minnen av då pappa läste dem för mig på kvällarna för mig.

Sen har jag en hel hög med böcker jag minns och har bra minnen av (och många av dem lyssnar/läser jag om med jämna mellanrum).

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

MonicaLagerquist
1

En bok som satta starka avtryck hos mig är Rosemary baby .
Jag lånade boken på bibblan i tron att det var en trevlig bok om ett ungt par som skulle bilda familj.Jag var väl runt 17 år och var ensam hemma då mina föräldrar var i sommar stugan.Jag började läsa på kvällen och vågade inte sluta läsa förens boken var slut.Knappt att jag vågade smyga mig upp på toaletten ens,

Maria
0

#4 Det var det första barnförbjudna film jag såg på bio. Jag var bara 12-13 år och hade inget sagt hemma och var tvungen att gå ut med min hund på kvällen. Så rädd jag var😊

/Maria

MonicaLagerquist
0

5 Att du vågade gå ut.

Maria
0

#6 Allt för att mamma och pappa inte skulle få veta att jag sett en barnförbjuden film😉

/Maria

Cireea
0

Jag kommer ihåg när jag upptäckte Katarina Von Bredow under tonåren. Har några av hennes böcker som jag kan läsa än idag, även om dom inte är lika aktuella för mig idag då jag är vuxen så känns det lite nostalgiskt.

Även Fem-böckerna ligger mig nära hjärtat, läste dom när jag var väldigt ung och läste ut dom i raketfart. Älskar dom böckerna!

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

Maria
0

Tom Sawyer och Huckleberry Finn var också böcker jag läste om och om igen.

/Maria

BrittaD
0

#4: Jag läste den när jag var höggravid och blev helskärrad. 😱

~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~

haflingerforum.nu

• Redigerat 2021-03-03 18:00 av BrittaD
Ulla
2

Jag var 11 eller 12 år. Min moster och hennes man hade hyrt ett gammalt hus i byn medan deras eget hem byggdes. Ägarna till huset hade burit upp alla sina saker på övervåningen och dit fick man inte gå. Jag smög mig ändå nyfiket upp, och där bland all bråten, hittade jag ett skåp fyllt med böcker. Jag tittade i några av dem och började sedan läsa Greven av Monte Christo. Sedan var jag fast. Så ofta jag kunde smög jag mig upp och sedan satt jag där och läste, med öronen på helspänn för att inte bli ertappad. Så spännande!

Sajtvärd för Keramik ifokus

_
_

Tarotstollan
2

Jag var runt 8 år och hade lånat en bok från skolbiblioteket som handlade om kycklingen Pip och hans kompis som var räv. Kommer inte ihåg vad räven hette, kanske Micke eller Mickel.
En dag berättade Mickel att rävarna hade hört att bonden skulle ut och skjuta dem och de visste inte vart de skulle ta vägen ellet vart de skulle kunna gömma sig.
Men Pip kom på en idé, bara rävarna lovade att inte röra hönorna och det lovade de, för ingen av dem ville ju dö.
Så medan bonden var ute och letade efter rävarna gömde de sig i hönshuset med alla hönorna.

Denna boken har lämnat ett bestående minne hos mig!

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

MonicaLagerquist
1
Tarotstollan
0

#12. Antar att det är den boken men den jag läste såg inte ut på det viset. Min bok måste ha varit äldre än från 1966.
Synd att det inte gick att läsa något om innehållet.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!