Litteratur iFokus

Litteratur

Etiketterboktipsdiskussionerbiografier
Läst 168 ggr
Cireea
1

Inte utan min dotter

För ett par dagar sedan kom jag att tänka på boken 'Inte utan min dotter' (Not Without My Daughter) av Betty Mahmoody. Fruktansvärt gripande berättelse som dessutom är verklighetsbaserad.

För den som inte läst boken, lite kort:
Boken handlar om Betty som åker med hennes man, Moody, och deras gemensamma dotter, Mahtob, för att besöka mannens familj i Iran. Mannen lovade att aldrig hålla henne eller dottern i Iran mot deras vilja, men när dom sedan anländer tar Moody deras pass och någon resa tillbaka hem är det inte tal om. Betty försöker anordna en flykt men dom hon försöker ta hjälp av presenterar en flyktplan som innebär att hon måste lämna sin dotter kvar i Iran…

Är vi fler som läst boken här inne?
Har ni även sett filmen?

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

• Redigerat 2021-04-26 11:06 av Cireea
Cireea
1

Det var många år sedan jag läste den själv och då via biblioteket, känner nu att detta är en bok jag verkligen vill ha i mitt egna lilla bibliotek här hemma.

När jag läste den för första gången var jag väldigt ung men minns så tydligt hur hjärtskärande boken var. Jag kunde knappt lägga ifrån mig den och plöjde igenom den på bara någon dag. Såg senare filmen också, även om den saknar detaljer (som filmer ofta gör) så tyckte jag ändå den var bra gjord.

"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck

MonicaLagerquist
0

En mycket bra bok.

Stolt ägare till tre La permer