Att skilja författaren från sitt verk
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jag älskar Harry Potter-böckerna. Eller ja, älskade.
Sen JK Rowling vart en stolt fanbärare för TURF-rörelsen och öppet visade sina dyngstinkande åsikter om oss transpersoner har jag inte kunnat lyssna på böckerna eller se filmerna. Så många gånger som jag lyssnat på den bokserien… Jag avgudar Stephen Fry som uppläsare.
Jag vill så gärna kunna klippa loss "She-Who-Must-Not-Be-Named" från den magiska världen i böckerna men det är så otroligt svårt. Samtidigt vill jag inte låta henne och hennes likatänkande ta ifrån mig all den glädje och trygghet som de där böckerna gav mig i så många tunga, svarta stunder.
Kan rekommendera att se klippet här ovan, det är långt men går utmärkt att bara ha på ljudet i bakgrunden.
Kan du skilja på författaren och dennes verk? Kan du fortsätta uppskatta boken oavsett om det kommer fram att författaren har åsikter som går stick i stäv med dina egna?
// Harley
Jag har nog rätt lätt att skilja verket från skaparen (även när det kommer till andra saker än böcker tex musik, film osv).
Men jag har nog alltid varit mer för att gilla en specifik bok, låt, film än att faktiskt gilla författaren, artisten, studion. Brukar helt enkelt inte ha så stor koll på dem mer än namnet (som jag dessutom ändå rör ihop mellan vissa författare :P).
Jag kommer helt klart lyssna om på Harry Potter när jag känner för det (eftersom jag redan äger dem böckerna).
Däremot kanske jag inte skulle införskaffa nya böcker från tex en författare som har motsägande åsikter mot mina egna som rimmar dåligt med tanke på att det faktiskt är 2021 nu och folk borde hade bättre kunskap om vissa saker (kan jag tycka). Då kanske man inte heller vill sponsra en sån person (men skulle kanske tänka mig låna från en kompis eller köpa second hand om det var någon extra intressant bok, men aldrig riktigt hamnat i den sitsen så i slutänden kanske jag helt enkelt skulle strunta helt i nya böcker från den typen av författare).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Vissa saker som författare står för kan jag överse med, andra inte.
Jag visste inte att J.K Rowling hade de åsikterna, det beror förmodligen på att ämnet inte är så aktuellt för mig. (Jag håller inte med henne!)
Det finns fler författare som går bort rejält eftersom jag tycker att deras åsikter är vidriga. Inte nog med att det förstör boken, jag vill definitivt inte "sponsra" dem med att köpa eller ens låna deras alster.
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Kanske bäst att förtydliga att jag inte direkt stalkar varenda författare jag lyssnar på bara för att kunna sålla bort ev rötägg. 😐
Det som slår som hårdast med Rowling är väl just den enorma plattformen hon har byggt upp. När hon pratar är det miljontals människor som lyssnar. Att hon då använder sin röst för att sprida i bästa fall ignoranta och i värsta fall rent transfobiska påståenden gör mig så otroligt ledsen.
// Harley
Det var tråkigt att höra!👎
Jag läste någonstans att den godhjärtade rektorn Dumbledore skulle vara homosexuell, så hur 17 kan hon vara så inskränkt?
Jag gillar Harry Potter böckerna och filmerna också.
Jag vet för det mesta ingenting om de författare jag läser, det är boken som är det viktigaste inte den som skrivit den.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#3: Dessutom är det många ungdomar som lyssnar på henne. 😢😠
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
JK Rowling känns märklig på många sätt. Jag har inte läst böckerna, jag har sett filmerna och har tänkt läsa böckerna. Eller, jag Vill läsa böckerna fortfarande men hon gör sig ju omöjlig på alla sätt och vis. Vill inte heller sponsra henne, men jag vill ändå läsa böckerna.
Men det är inte bara JK Rowling utan är ju flera kreatörer som jag tycker är problematiska för mig personligen. Hade tänkt att jag skulle se Will & Grace-tv-serien men hittade Debra Messings (Grace) twitter och det var grejer där jag inte kunde ställa mig bakom. Vad gör man då? Jag kommer inte fram till något bra :/
Ska kolla din länk, TS.
Lindsay Ellis har tagit upp detta om Death of the author (alltså att skilja på verk och person) i 2 videor, länk till första:
"I'm too old for this shit."
#1 Holy f---, vilken bra video. Jag kan ha varit nära att börja gråta. James fick sig en prenumerant för besväret :)
#6 Tack för länken! Oh, vad tråkigt om 'Grace' där, jag gillade Will & Grace som yngre. Sånt där ger en så dålig smak i munnen att jag har svårt att se rollkaraktären och inte bara skådisen sen. 😟
Om du vill läsa böckerna utan att köpa dem kan du vända dig till bibliotek eller se om du kan köpa dem på loppis etc.
#7: Jag håller med, vart både tårar och prenumerant här också! Satt och frossade i flera av hans videor resten av kvällen igår, ska fortsätta idag. 🥰
// Harley
- Redigerat 2021-05-26 12:13 av Herveaux
#8 Bra idé! Ska leta på second hand :)
Ja, jag gillade också Will & Grace och ville se hela serien. Just böcker har jag inte så många exempel men tycker det är mycket sånt. Man gillar en tv-serie (ofta serier verkar det som) och när den är slut kommer det fram att seriens skapare/producenter varit a-holes. :(
Jag brukar uttrycka det så här: Jag gillar böckerna men skulle inte kunna umgås nära med författaren och önskar inte att ha en sådan som granne. Alla människor har både goda och dåliga sidor.
Editerat: Nästan alla människor har både goda och dåliga sidor, tror jag.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
- Redigerat 2021-06-09 05:52 av Emo
#10 Absolut, ingen är enbart ond eller god. Frågan är om man kan stödja någon som JK Rowling (eller ta en mindre författare som skulle påverkas något mer om du inte köpte boken). För köper du den då ger du ju författaren mer plattform att sprida sina åsikter om du inte håller med om. Du stödjer ju i princip det X säger och bidrar till att X kan säga det mer.
Så resonerar jag i alla fall.
#11 Kan du alltid vara säker på att författaren, vars bok du vill köpa, har de värderingar du accepterar?
Editerat:
Här finns en del intressanta synpunkter:
https://debatt.ifokus.se/discussion/1480806/deplattformering-en-smitta-pa-sociala-medier
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
- Redigerat 2021-06-09 12:04 av Emo
#11 Nej såklart inte, men när det blir tydligt, som i fallet Rowling så känner jag att jag har ett val. Handlar kanske mer om vem jag vill vara.
Nu var det några år sedan jag läste böckerna (fastnade aldrig för filmerna). Dels för att de har varit nästan konstant utlånade till mina yngre släktingar i några år nu (olika släktingar som i sin egen takt tagit sig igenom serien).
Men jag kommer absolut att kunna läsa dem igen.
Jag har hängt med i författarens utspel och mina tankar om henne är svåra att uttrycka i "familjevänliga ord". Kan inte tänka mig att på något sätt sponsra henne, men nu äger jag ju som sagt redan böckerna sedan många år.
Hon har skapat böckerna, men det är helt upp till mig hur jag "läser böckerna". Om jag skulle vilja tolka var och varannan karaktär som transperson, homosexuell eller liknande så får jag göra det. Man behöver inte tolka ett verk så som det från början var tänkt 😏
#4 Gällande Dumbledore. Var det inte fans som kom med den teorin eller minns jag fel nu?
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
Saknaden efter Harry Potter-böckerna gnager i mig. Tror banne mig jag ska göra en otrevlig fingergest till författarinnan och lyssna på bokserien ett varv till.
#14 Jag tror (med undertryck på tror) att det var fans som först kom med teorin och att sen "She-Who-Must-Not-Be-Named" bekräftade att den teorin stämde. Luktar lite efterkonstruktion från hennes sida, men iaf.
// Harley
#15: Har också alltid haft känslan att det varit lite efterkonstruktion och då har jag verkligen inte varit ett sånt Harry Potter fan som följt allt som händer eller engagerat mig massor i Harry Potter saker.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Angående JK Rowling, tycker det verkar vara en hel del efterhandskonstruktioner från henne. Just Dumbledore är väl det kändaste exemplet, eller med fantastic beasts (inte sett) känns mer queerbaiting än äkta. Det första jag läste åt det hållet var typ att hon antydde (på twitter tror jag) att Hermione kanske var färgad. Okej, varför skrev du inte det då?
Snubblade över en liten sketch, inte jätteny men tycker den var lite träffande :)
#15 #16 Jag vill minnas att det började med fans gissningar. Men jag har inte följt det hela, så jag visste inte ens att hon hade "bekräftat" det. Känns nog som en efterkonstruktion från hennes sida ja…
Följer egentligen inte några författare särskilt noga alls, annat än när nästa bok jag är intresserad av kan tänkas släppas. Däremot så följer jag olika "människorättsaktivister" så hon ploppade ju snabbt upp där när allt det här började.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
#0 Du råkar inte komma ihåg vilken video med James Somerton det var i TS?
#19: Åh… Gah! Minnesbanken verkar ha tagit helgledigt här. 😖
Hazzah! Efter lite googlande så hittade jag titeln;
An Over-Emotional Look at Why JK Rowling is Bad - Confession of a Harry Potter Fanboy
// Harley
#20 Tack så mycket! 😊