Feelgood-deckare och romaner?
Tråden om vad vi läser är bra, men eftersom de flesta bara skriver vad de läser, men ingenting om vad de tycker om boken, så efterlyser jag lite olika tips på böcker som ni tycker är bra. Typ feelgood både romaner och deckare. Jag har fått 2 månaders gratis prova på att lyssna på Bokus och tänkte testa det nu 😊
/Désirée
Jag tycker att Carlos Ruiz Zafons böcker om de bortglömda böckernas gravkammare i Barcelona är sååå fängslande.
Den första boken heter Vindens Skugga och då var jag fast.
Det känns som man lever i varenda gränd i Barcelona. Som om jag varit där.
Jag kan aldrig glömma Julian Carax.
/Maria
Det låter spännande, tack! Jag var ganska ofta i Barcelona som barn, en mycket vacker stad 😍
/Désirée
Jag vet att det är en vacker stad tack vare böckerna om alla gränder😉 trots att jag aldrig varit där.
/Maria
Maria, då har du något att se fram emot 😊 Jag minns hur jag gick runt i de vackra gränderna med min far och hans vänner. Vi slank in på någon trevlig krog och åt gott och njöt av värmen, liknande som nu 😍 De många fantastiska skyltfönsterna var också härliga att se, samt alla vackra gamla byggnader 😍
/Désirée
Tacksam för fler tips på bra romaner och deckare 🤗
/Désirée
En annan mycket läsvärd bok som verkar bortglömd är Boken om San Michele av Axel Munthe.
Jag jobbade kväll på sjukhuset och ville ha något att läsa när jag kom hem. Vi hade en liten bokhylla i dagrummet med gräsliga böcker och detta var den mest intressanta jag hittade.😉
Jag läste hela natten trots att jag började jobba 07 igen haha.
En helt galen och underbar bok.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Boken_om_San_Michele
/Maria
Den boken läste jag som ung, min mormor hade den, med lite tur finns den här nånstans 😊 Helt klart värd att läsas mer än en gång 😊
/Désirée
Maria, nu har jag börjat lyssna på Vindens skugga 😊
Någon annan som har något trevligt förslag?
/Désirée
#7 Åh du får berätta vad du tyckte sedan.
/Maria
Nu har jag lyssnat färdigt på Vindens skugga, Julian Carax är verkligen oförglömlig 😊 Fortsätter snart med nästa bok 😊
/Désirée
#10 Åh vad roligt att du tyckte om den.
/Maria
Det skulle vara trevligt med flera förslag 😊
/Désirée
Åsa Larssons senaste deckare, Fädernas missgärningar, har jag precis avslutat. Jag vet inte hur den är att läsa som bok, men den är helt underbar att lyssna på. Hon har själv läst in den så dialekten blir helt rätt.
Den är lång, och på slutet höjde jag hastigheten litet, men för att kännas riktigt rätt ska det vara "slow listening".
Sajtvärd för Keramik ifokus
_
_
- Redigerat 2021-10-09 11:09 av Ulla
#13:
**Tackar för tipset **
Den ska jag kolla på . Spännande med nåt nytt!
Vadå slow listening ?? Sånt har jag inte på min tel Iphone , Storytel , bara att lyssna saktare eller högre tempo.
Men jag la den i min bokhylla , ska försöka lyssna på den sen.
Men först min bok jag lånade igår . Så bra och spännande är den .
Den trogne läsaren / Max Seeck . kriminalroman .
Soligajag1
HH 🙂
- Redigerat 2021-10-09 11:36 av Soligajag1
#15: Det var bara jag som hittade på.😁 För det mesta tycker jag att det låter konstigt om man ändrar på tempot, men här funkar det.
Boken är sista delen om juristen Rebecca Martinsson som flyttat tillbaka till Kirunatrakten och löser mordgåtor där. Du kanske redan har läst någon av de andra? Eller sett på tv. Jag tycker att alla är bra, men man behöver inte läsa hela serien. Alla är avslutade berättelser.
_
_
#16:
Hejsan !
Tackar så mycket ! Va rolig du är , , "skrattar gott" , ,
Okej , nej , har inte lyssnat eller läst dessa böcker , lyssnar på den första nu ,
Solstorm / Åsa Larsson - Uppläsare : Marie Richardson , , men jisses vad sakta hon läser , liksom "drar" på orden, , puhhh, , ,
Ska kolla om jag kan öka på hastigheten .
Men va kul med en ny författare ! Tack för tipset! Jättekul .
Lägger den i bokhyllan .
För jag vill lyssna på min bok jag lånade igår först .
HH 🙂
Hoppas att du gillar den. Själv kommer jag från Norrbotten, så jag blir riktigt nostalgisk av natur- och personskildringarna. Och språket. Utöver att det är spännande med en bra mordgåta.
_
_
- Redigerat 2021-10-09 15:20 av Ulla