Bokserier.
Fick hem några bokklubbstidningar i går och vad som slog mig när jag bläddrade i dem är alla dessa serier som skapas på löpande band numera.
Det verkar vara en trend som tydligen går hem hos folk annars skulle väl inte så många författare fortsätta skriva bok efter bok om samma människor.
Jag räknade till inte mindre än ca 13 olika serier antingen som hör ihop eller kan läsas fristående.
Jag blir så irriterad om jag hittar en bok som verkar vara bra och sen ser jag att det är del 3 i en serie, som jag inte läst för de verkade inte bra när jag läste om första boken och dessutom inte ens vet hur många böcker det skall bli i serien eftersom de är nyskrivna.
Skall jag läsa en serie vill jag läsa den från början och helst ha alla böckerna hemma innan jag börjar.
Hur gör ni med serier? Läser ni dem i ordning eller hur som helst eller undviker ni serier?
Vad tycker ni om trenden eller har ni inte märkt av den?
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Jag tycker att det är kul att hitta del tre i en serie och att veta att man har en h serie böcker att läsa och sen se fram emot att få läsa resten.
Stolt ägare till tre La permer
Ja, så kan man också se på det.
Fast om man inte tyckte del 1 eller del 2 verkade bra men del 3 verkar bra, då är man ju i ett litet dilemma. Skall man läsa eller inte?!
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

#2 Jag är ju optimist så jag tänker."den blir säkert bättre"
Stolt ägare till tre La permer
Beror lite på serie för min del. En del serier har jag börjat lite mitt i (för någon bok låtit intressant) andra har jag följt från första bok och väntar sedan med spänning på följande böcker.
En del serier har jag helt börjat tröttna på (när de börjar komma upp i lite väl många böcker) men vissa har jag ändå svårt att avsluta för man följt dem så länge medan andra har jag helt gett upp.
Vissa serier är ju skrivna så man följer samma människor genom serien och andra där man följer olika människor i varje bok (ibland som har koppling mellan personer i andra böckerna och ibland inte alls utan att de kanske bara utspelar sig på samma plats eller liknande). De med olika människor är ju lite lättare att bara hoppa in på de böcker man tycker är intressanta.
Sen är det ju även beroende på författare, en del är bra på att skriva böckerna på sånt vis att man kan läsa dem för sig om man vill och andra måste man ha läst dem i ordning för att ens förstå något.
En serie börja jag även på typ bok 3 för det var den ändå som fanns på ljudbok (sluta med att jag sen fysiskt läste övriga i serien för jag gillade ljudboken).
Själv kan jag gilla serier just för att man kan få följa samma personer eller få följa andra karaktärer man fått träffa i tidigare böcker och få en djupare inblick i deras liv (men det gäller att det är en författare som kan göra olika individer, råkat ut för serier där, även fast det varit olika huvudpersoner i böckerna, personerna känns nästan exakt lika).
Sen vet jag inte om jag skulle kalla det trend med serier. När jag börja lyssna på ljudböcker (när ljudböcker så smått börja komma och det inte bara var talböcker) så lyssna jag på mycket deckare och dem var ofta i serier.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Jag tycker om serier. Gillar jag en bok så vill jag gärna ha fler 😋
Det som kan vara jobbigt är om serien antingen slutas ges ut mitt i eller om författaren tar fem år på sig att skriva nästa bok…
Eller om du hittar en "äldre" serie som du vill läsa och du antingen inte kan få tag på första, sista eller någon utav böckerna däremellan 😑
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik