The Handmaid's Tale/Tjänarinnans berättelse
Är det någon som läst Margaret Atwoods Tjänarinnans berättelse eller The handmaid's tale som den heter på originalspråket?
(Det är alltså boken som TV-serien baseras på.)
Är den bra? Av serien att döma så kan den ha ett riktigt bra upplägg, om den så att säga är mer "seriös" än inriktad på att sälja bra. 😉
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
- Redigerat 2021-08-24 16:53 av Lona
Vi läste den som månadsbok inne på "Bokcirkeln".
Här kan du se vad vi tyckte om den:
https://bokcirkel.ifokus.se/discussion/1484721/diskussion-tjanarinnans-berattelse
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
#1: Ah, tack! Låter som att den är ungefär som jag tänkte mig, jag har läst några andra av hennes böcker. Atwood ligger onekligen bra till för ett Nobelpris men det är rätt sällan hon nämns i de sammanhangen.
Jag har precis börjat med den och jag måste säga att jag än så länge uppskattar den. Jag gillar den där lite långsamma introduktionen och hur hon målar upp det här dystopiska samhället. Började för många år sedan läsa den på svenska men det blev totalstopp. När jag sedan led brist på litteratur plockade jag upp den på engelska och blev helt mindblown. Språket är underbart och likaså hur det flyter fram och tillbaka där man ser glimtar av vad som sakta byggts upp till den här extrema dystopin. och hur det ser ut nu. Jag är glad att jag hittade tillbaka till boken.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
#3: Ok, då får det bli på engelska. Synd när de inte översätter med samma flyt som originalspråket!
(Tex så var ju den första översättningen av LOTR var ju horribel.)
Jag kan inte låta bli att bolla lite med tanken på hur det skulle ha varit om kvinnor tagit makten i en stat motsvarande Gilead. Hade det ens gått…?