Litteratur iFokus

Litteratur

Etikett: allmänt
Läst 120 ggr
Lona
2

Hur läser (lyssnar) ni en bok?

Lite luddig fråga men hur gör ni när ni läser (eller lyssnar på) en bok?
Skummar igenom den snabbt/har den gående i bakgrunden medan ni gör annat eller går mer och "suger på karamellen"? Blir ni engagerade och tänker på storyn även när ni inte läser eller släpper ni tankarna på den när ni lägger ifrån er den?

Jag älskar ju att gräva ner mig i böckerna, det gäller att inte läsa en bra bok för fort - jag vill liksom gå och njuta av den också. 😊📖📓

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Maleficum
1

Jag lyssnar på böcker och gör det i princip hela tiden (medan jag gör annat). Speciellt om det är en spännande bok eller en jag kommer in i så har jag jättesvårt att sluta (så jag försöker att inte påbörja vissa typer av böcker för sent om jag är färdig med den jag lyssnat på innan).

Vissa böcker kan jag ibland fundera på och kanske speciellt serier där man följer samma personer (så man lite "lär känna" dem).

Böcker jag gillar blir jag dessutom ofta sugen på att lyssna om på vid olika tillfällen och då blir det som att träffa "gamla bekanta".

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Scorpio97
2

Jag går in i läsandet och är det en bra bok kan jag helt förlora omvärlden och glömma bort toabesök, mat och sömn. En sådan bok har jag väldigt svårt att sluta läsa samtidigt som jag absolut inte vill att den ska ta slut. Jag går ofta och tänker på boken jag läser eller nyss har läst klart, eller så drömmer jag om bok-karaktärer/-miljöer nattetid.

Jag lyssnar aldrig på böcker, däremot går jag nästan alltid runt och lyssnar på podcasts. För podcasts kräver vissa mer aktiv lyssnande medan andra (samt omlyssningar) går bra att ha som "bakgrundsljud".

//Jessie

Herveaux
2

Jag är väldigt lik Maleficum och Scorpio här.
En bra bok försvinner jag helt in i och glömmer lätt både mat och sömn.
Vissa karaktärer stannar kvar med mig länge och som det beskrevs så bra här ovan, när jag lyssnar om boken blir det som att träffa gamla vänner igen. 🥰

// Harley

Tarotstollan
2

Jag har jättesvårt att hitta böcker som engagerar mig så mycket att jag kan läsa dem i ett sträck.
Jag läser några kapitel eller sidor åt gången och sen kan jag börja på en ny bok och göra likadant med den.
På det viset kan jag ha 5-7 böcker på gång samtidigt.
Vill helst inte ha böcker med för många olika människor i, för jag minns nästan aldrig vem som är vem ändå.

Är det någon bok jag gillar så kan jag läsa om den flera gånger eller bara läsa delar utav den.
Går ofta och tänker på bra historier eller delar av böcker jag gillar.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Soligajag1
0

Jag lyssnar oftast på böcker nu , jag går in i min bok när den är bra .

Jag lyssnar med trådlösa hörlurar , sitter vid min laptop och löser korsord.

Kan inte lyssna på kvällen eller ännu senare om boken är "läskig" , lyssnar på dagen och sen lyssnar jag på feelgood på kvällen .

Förr när jag läste böcker så blev det inte så mycket böcker jag läste. Nu har jag lyssnat mycket mer böcker , jag är medlem på Storytel.se och kan lyssna på många böcker.

HH 🙂

Lona
1

#5: Oj! Nu blev jag imponerad, jag skulle aldrig kunna lösa korsord och "läsa" samtidigt! Jag kan inte ens ha musik på om jag ska koncentrera mig lite mer.

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Soligajag1
1

#6:

Tack så mycket!
Ha ha . . Jag har väl ADHD och alla möjliga bokstavs kombinationer , , brukar min bror säga , även min arbetskollega , hur sjutton orkar du ? Du börjar kl 07-17 , bakar , lagar mat , gör beställningar , servar kunder , svarar i telefon 📞
Plockar undan , städar , diskar . .

Alltså , Hillevi , du måste vila oxå , !!

Men jag jobbar mycket , när jag jobbar , jag vet det ,
Då lyssnar jag på musik när jag bakar 🎵

Nu ska jag koppla av ute i lekparken med en bok 📕

Ha en fin Måndag , 😊🌞❤️

HH 🙂

[RasaNebulis]
1

hmm, knepig fråga.

Jag lyssnar ju gärna på ljudböcker när jag ska sova, och då blir det ju mer i bakgrunden utan att jag direkt tänker på det som sägs.
Men annars så kan jag lyssna på ljudfiler när jag står och diskar, eller sitter på bussen eller liknande och då är jag mer koncentrerad för att jag kan skärma av mig från omvärlden.

[RasaNebulis]
1

#4: det där påminner mig lite grann om hur jag var i tonåren.
då kunde jag ha 2-3 stycken böcker liggande på golvet som jag läste samtidigt. 😅