Litteratur iFokus

Litteratur

Etikettövrigt
Läst 468 ggr
Syntium
0

Goodreads

Är det nån som är på goodreads och gör deras utmaningar?
Varje år bestämmer man ett antal böcker man vill läsa under året och när året är slut ser man om man klarat sin utmaning.

Jag brukar säga 10-12 böcker och hittills har jag klarat det men med liten marginal.
Nåt år satte jag 15 men det gick inte.
I år satte jag 20 och tänkte att: "det kommer bli jäkla tufft, antagligen kommer jag inte klara det men om jag gör det kan jag ju belöna mig själv med en ny läsplatta".
Vet inte vad som har hänt men nu har jag läst 19 böcker av 20. !!!.

Tror jag bara läser på och ser var jag hamnar men funderar på om jag ska justera siffran uppåt.

"I'm too old for this shit."

åkerhumla
1

Jag är där och gör även utmaningen. Brukar sätta 12 böcker/år. Detta år är det katastrof! Jag har bara läst 1,5 bok🥴🤦
Däremot plöjer jag el-böcker i sinne då jag pluggar 🙃

☀️ skiner alltid bakom molnen
❇️ Mañana es un otro día ❇️

Sajtvärd på Lenormand

MonicaLagerquist
1

Har inte varit där. Lyssnar på runt 35 böcker i månaden

Stolt ägare till tre La permer

Maleficum
1

Har varit där ett tag nu (sen 2015).
Brukar också köra deras utmaning men jag har liiite högre mål, 500 böcker i år (är snart halvvägs igenom redan, men brukar lyssna på färre böcker under sommaren så då blir det lite "paus").

Första året satte jag ett mål på 150 böcker (för trodde inte jag lyssna på så många på ett år) men kom upp 428 det året!

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

Syntium
0

#3 Oj jävlar… Tyckte jag var duktig med mina 20 😂
Nä man ska inte jämföra men jag ligger ju onekligen i lä. Häftigt!

Maleficum
0

#4: haha, var som sagt rätt förvånad själv att det är så många första gången jag gjorde utmaningen men inte konstigt extrarummet jag i princip alltid har en bok i öronen 😉
Dessutom tycker jag många uppläsare läser för långsamt så brukar öka på hastigheten (minst 1,5 gånger) så då kommer man ju igenom en del. Blir rätt blandat också med längre böcker och serier och även kortare böcker. Tex var den kortaste boken jag lyssna på förra året bara 15 sidor (en kort historia som tillhörde en serie) och längsta var 592 sidor. Genomsnittet var tydligen 230 sidor.

Silver83
1

Jag är också på Goodreads och gör utmaningen. Har gjort det under några år. De flesta åren har lyckats, men nåt år läste jag inte alls.
Utefter hur föregående år gick så brukar jag höja målet litegrann. Jag läser bara fysiska böcker, inga e-böcker och lyssnar inte heller på ljudböcker.

Syntium
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

57/20
Fast det hjälpte ju en del att läsa om Sagan om Isfolket förstås 😏
Hade jag inte gjort det hade det bara blivit 10.

Ska läsa mer Sandemo, Häxmästaren och Legenden om Ljusets rike allra minst, så 35 böcker är "färdiga". Jag sätter nog 50 i år tror jag.

Maleficum
0

"You have read 540 of 500 books in 2022." Blev mitt resultat. 30 böcker färre än året innan.
Mycket om lyssning av böcker så inte så många nya (förutom främst fortsättningar på serier jag lyssnar på).

Ska nog försöka dra ner lite på lyssnandet i år, får se hur det går.

Syntium
1

#8 Oj 500 och du klarade det målet också!
Imponerande!

Maleficum
1

#9: Ja :) Fast ett tag trodde jag inte jag skulle klara det för jag låg lite efter efter sommaren.

Men medellängden på de böcker jag lyssnat på är ungefär 250 sidor så har blivit en del kortisar blandat med de långa (längsta var typ 590 sidor och kortaste bara fyra sidor).

Scorpio97
0

Jag blev medlem under 2022, och satte ett mål på 10 böcker vilket jag precis klarade :) Läste mycket mer förr och skulle vilja få in vanan igen så har satt målet till 20 detta år.
För mig är det fysiska böcker och enstaka e-böcker, däremot lyssnar jag aldrig på böcker.

//Jessie

Maleficum
0

#11: Hade jag läst fysiska böcker hade jag nog inte kommit igenom mer än max 10 på ett år för jag läser så himla långsamt och tycker det är så jobbigt!

Att lyssna kan jag ju göra i princip konstant så har nästan alltid en bok på (istället för att lyssna på musik, radio eller se på tv, film, serier osv).

Börjar dock bli svårt att hitta bra böcker för har märkt att jag blivit mer och mer kräsen ju fler böcker man kommit igenom.

Scorpio97
1

#12 För mig är det tvärtom. Jag har testat att lyssna på böcker men har inte gillat det. Med några få undantag. Jag hamnar liksom inte i bokens värld på samma sätt som när jag själv läser. Eller så är uppläsaren störig på något vis (måste inte vara något fel egentligen, bara att hen inte läser som jag hade gjort) och förstör boken helt. Men jag har alltid varit en snabb läsare och älskat känslan av att hålla en bok i händerna. Så för mig har det aldrig varit jobbigt att läsa, varken för nöje eller tex studier. Men jag tycker det är bra att det finns fler sätt att uppleva böcker på :D

Jag lyssnar mycket på podcasts istället. Skulle jag lägga den tiden på att lyssna på böcker skulle nog mina siffror se rätt annorlunda ut också :)

Med dom siffrorna förstår jag absolut om det blir svårare att hitta bra böcker!

//Jessie

Solkeps
0

På min Goodreads står att jag endast läste en bok 2022! Inte för att det var någon stor mängd böcker jag läste ut, men fler än en i alla fall. Flera av de lästa har jag bara gått in och markerat som "read". Är det det som är felet tro? Att jag inte haft en bok markerad som "currently reading" först?

Jag funderar på att sätta ett för mig riktigt högt mål, typ 50 böcker. Jag fastnar alltför lätt i meningslöst surfande fast jag hellre läser böcker. Så om jag har i bakhuvudet att jag ska läsa en bok i veckan kanske det kan sporra mig. Eller så glömmer jag bort det!

Syntium
0

#14 Nej det tror jag inte, jag brukar fylla i datum och så när jag läst färdigt. Tror du får fylla i datum du läste för att det ska registeras för rätt år.

Solkeps
0

#15 Aha, det är nog inget jag noterat att man kan göra ens. Använder du (eller ni andra) appen eller hemsidan?

Syntium
1

#16 Använder både och 🙂
Tror inte du måste fylla i exakt datum men året i alla fall.

Maleficum
2

#13: För mig är det precis tvärt om, tycker att (en bra) uppläsare tillför massor till boken och jag kommer igenom de betydligt fortare än om jag skulle sitta och läsa (brukar dock alltid öka hastigheten på uppläsningen då de flesta läser långsamt).
Dock kan ju såklart en dålig uppläsare förstöra även den bästa boken medan en bra uppläsare kan förgylla en medioker bok jag annars aldrig kommit igenom om jag läst den.
De få gånger jag faktiskt läser läser jag helst e-böcker eftersom man kan ändra textstorleken och slipper ha för mycket text på samma sida eftersom jag ofta tappar bort mig.

Men det är ju tur det finns så många sätt att avnjuta böcker på så alla har en chans att göra det.

#16 Jag använder båda. Föredrar dock att använda datorn när jag fixar med böckerna. Lägger i olika bokhyllor och markerar lästa och sånt eftersom jag även har en speciell lista för böcker jag läst om istället för att lägga de i läst listan och vet då inte om det registreras som det ska om jag lägger de där via appen.

Lägger alltid till böckerna i läser listan först så när jag är färdig går jag in i den listan (på datorn) markerar datum (går att välja dagens datum så det fylls i) och sen ändrar jag boken till läst (eller om-läst ifall det är fallet).
De få gånger jag använt appen har de alltid legat i läser listan först och sen ändrat till läst listan och då verkar den automatiskt välja dagens datum.

Scorpio97
0

#18 Jag kan absolut förstå att en bra uppläsare kan förhöja en bok också. Jag lyssnade på Harry Potter-serien uppläst av Stephen Fry exempelvis. Jag skulle inte säga att det var bättre eller sämre än att läsa själv, men det gav absolut något och var en fantastisk upplevelse på ett annat sätt än när jag läst den själv.
Men överlag är jag så "kräsen" att det inte är värt det för mig försöka hitta ljudböcker jag gillar. Jag brukar dock testa om jag får tips från bekanta tex.

När jag läser e-böcker brukar jag minska textstorleken, för jag tycker det är störigt att byta sida oftare än absolut nödvändigt. Så vi verkar vara varandras motsatser när det gäller läsning :)

Årets första bok är utläst :D (Jag skulle egentligen göra vettiga saker som att städa idag men det gick åt skogen, haha)

//Jessie

Maleficum
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#19: Själv lyssna jag på den amerikanska versionen med Jim Dale som uppläsare! Helt fantastiskt (gillar även hans uppläsning av Around the world in 80 days). Bifogar en intervju med honom där man får höra några exempel av röster och inspirationen till dem.

Ja, vi verkar verkligen vara motsatser när det kommer till läsning.

Scorpio97
0

#20 Tack för tipset! Ska kika på videon :)

//Jessie

Syntium
1

Appen är ju inte den bästa (eller hemsidan heller för den delen) så när jag googlade på varför jag inte kunde se recensioner i sagda app så hittade jag alternativ. Håller just nu på att testa Storygraph. Nackdelen så här långt är att läsdatum inte verkar följa med i exporteringen så jag har suttit och fyllt i manuellt året hittills lästa böcker.

Fler använder ju goodreads men lite grejer som stör. T ex att man måste ge en hel stjärna i betyg, istället för en halv eller rentav en fjärdedel

Maleficum
0

#22: Du får säga vad du tycker om Storygraph sen när du använt det ett tag. Har blivit tipsad om den sidan men varit för lat för att orka fixa det (och för mina ändamål så funkar Goodreads helt okej men då använder jag det ju egentligen mest bara för att kunna se om jag läst en bok tidigare eller inte (då jag ofta glömmer vad böckerna och/eller författarna heter på böcker jag läst) och lämnar aldrig betyg tex.
Men har stört mig lite att man ofta inte kan se andras recensioner numera när man kollar via appen (stör mig de få gånger jag använder appen).

Syntium
0

#23 Ska göra 🙂

Egentligen funkar Goodreads för mig också, är mest för att göra utmaningen men finns mer alternativ på Storygraph verkar det som. Man måste inte välja antal böcker man ska läsa utan kan välja antal sidor och nåt mer om jag minns rätt (inte alls säkert att jag gör)
Men flera använder ju Goodreads än så länge så kanske inte finns så mycket recensioner i alla fall.

Syntium
0

Har 8 böcker kvar att läsa, vore så irriterande att stupa på målsnöret. 5 böcker är klara så ge mig några tips på korta, lättlästa böcker 🙂

Tillägg: korta klassiker som finns tillgängliga gratis

• Redigerat 2023-12-14 15:22 av Syntium
Solkeps
1

#25 Norrtullsligan av Elin Wägner kom jag på. Beror på vad "lättläst" är i ditt fall, det är lite äldre språk i den. Det är ändå en kort roman, du skulle behöva hitta några noveller kanske.

• Redigerat 2023-12-18 12:02 av Solkeps
Syntium
1

#26 I mitt fall innebär lättläst att det är lätt att hänga med, inte många olika historier och sidospår. Men framförallt kort. Noveller ja, det kanske man kan hitta. Tackar 🙂

Diabozel
0

Är Goodreads betygsystem något att lita på? Vill börja läsa mer men gillar att ha betyg att gå efter så man inte behöver spendera massa pengar och tid på sånt som kanske inte ens är bra. När det kommer till film och tv serier så använder jag oftast imdb som vägledning och tycker det har fungerat bra såhär långt. Så tänker om det är en bra ide att använda goodreads på samma sätt när det kommer till böcker, serietidningar, manga osv?

Syntium
0

#28 Jag vet inte hur bra deras betygsystem är för detta, har aldrig gått efter deras betyg när jag bestämmer vad jag ska läsa.
Men om du sätter dina egna betyg så tror jag du får rekommendationer på liknande böcker av goodreads så det kanske är nåt?

Maleficum
0

#28: Är ju var och en som sätter betyg så mitt tips är att läsa vad folk skrivit också både av de som betygsatt högt och de som betygsatt lågt för att se om det låter som något intressant.
Sen om du hittar personer som betygsätter böcker du gillar högt så kan du följa dem för att få upp deras recensioner av böcker och välja därefter.

Och som Syntium nämner så kan du få rekommendationer om du själv betygsätter böcker du läst.

Diabozel
0

27# Jo kanske. Fast jag är fortfarande noob inom läsande så har bara läst de riktiga mainstream böckerna än så länge som alla känner till. Typ Harry Potter, Saken om Ringen osv så har ingen riktig koll på vad som är populärt och inne när det gäller böcker.

28# Ahh men alla böckerna på Goodreads har väl ett genomsnitt betyg som baseras på vad majoriteten har satt för betyg. Att om många betygsätter lågt så får boken ett lågt betyg och tvärtom? Tänker att om nånting har ett lågt betyg så finns det oftast en anledningen till det.

Maleficum
1

#31: Precis. Sätter många lågt betyg så kommer ju såklart medel gå ner för boken så en bok med många stjärnor är ju mer poppis såklart men det innebär ju inte att man personligen gillar den heller såklart (därav att det ju alltid kan vara bra att läsa några bra och sämre recensioner om den så man kan få en bild av vad folk gillat och inte med den och om det kan stämma med vad man själv tycker).

Vad för typ av böcker gillar du eller är du sugen på?
Är det någon speciell genre du är ute efter kan du ju kika vad som toppar på de specifika sidorna https://www.goodreads.com/genres

Om du tex gillar Fantasy så kolla denna sida https://www.goodreads.com/genres/fantasy där finns nyutkomna men även en del av de mest lästa under veckan och de som har högst betyg. Finns även en hel del listor folk gör (med olika kriterier) man kan kolla på om man söker något specifikt.

Genres on Goodreads. Art, Biography, Business, Chick-lit, Children's, Christian, Classics, Comics, Contemporary, Cookbooks, Crime, Ebooks, Fantasy, Ficti...
Diabozel
0

32# ja självklart spelar personlig smak också in i det hela att bara för att något är populärt så kanske det inte tilltalar mig. Men tänker att oftast om något har fått sämre betyg så har det ofta med att göra att någonting inte gjorts bra. Exempelvis pacing, hur den är skriven, tunn story, inte så intressanta karaktärer osv. När jag själv betygsätter något så är det de sakerna jag går efter eftersom att betygsätta efter personlig smak inte känns rättvist enligt mig.

Well är mestadels intresserad av fantasy, drama, skräck, thrillers. Ska definitivt kolla upp den listan, tack!

Maleficum
0

#33: Det finns en anledning till varför jag aldrig betygsätter böckerna jag läser och det är för att jag inte alls är bra på att analysera och betygsätta efter just de kriterier du beskriver (vilket helt klart är en bra syn på det hela) och det är så extremt humörs baserat huruvida jag gillar eller inte en bok (och ju mer jag läser desto mer kinkig blir jag. Är massa böcker jag älskade förut och hade gett fem stjärnor som jag knappt klarar att ta mig igenom numera och undrar hur jag ens kunnat gilla tidigare (och då är det inte alltid bara själva storyn jag fått ny insikt i utan även skrivsättet)😅
Och tycker också det alltid är bra att skriva några rader om varför man gett det betyg man gett och är för dålig med ord för att orka med det.

Hoppas du hittar något du gillar!

När det kommer till fantasy så gillar jag själv Harry Dresden (även om det nu kommit så många böcker att jag tröttnat lite på den, var väl främst efter Ghost Story som jag tappa det).
Sen gilla jag Mercy Thompson (mer paranormal än ren Fantasy antar jag den räknas som)
Kate Daniels gilla jag också och vet att den är poppis (också mer paranormal).
Dem serierna hittade jag genom att läsa antologier (så det kan också vara ett tips om man vill hitta nya författare/ serier). De två senare har lite romantik i sig också så vill man inte ha det så är de kanske inte är bästa valet (men det är inte största fokus).

Sen är väl [Terry Pratchett](Terry Pratchett) en klassiker (en hel del humor). Även The deed of Paksenarrion kan nog räknas till klassiker när det kommer till Fantasy/Äventyr.

Skräck är tyvärr inte riktigt min grej så där har jag inga förslag. Och har inte sorterat in mina lästa böcker efter Thriller och Drama så kan inte hitta dem på något lätt vis.

The Dresden Files are Jim Butcher’s first published series, telling the story of Harry Blackstone Copperfield Dresden, Chicago’s first (and only) Wizard ...
Diabozel
0

#34 Jo det är förståeligt. Är själv ingen expert när det kommer till att analysera och kritisera så är därför jag litar på andra som gör det. Men kan helt klart känna av t.ex pacing, om handlingen går för långsamt framåt och segar ut eller om de går för fort fram och inte hinner utveckla. Samt om karaktärerna känns intressanta och trovärdiga eller om de bara är tomma och endimensionella.

Ska ta och kika in de böckerna som du rekommenderar. Aldrig hört talats om de men värt en chans endå. Tack för tips! Annars har jag funderat en del på Percy Jackson böckerna. Vet att filmerna inte fått jättebra betyg men tänker att böckerna kanske lyckats bättre. Sett att de jämförts en del med Harry Potter vilket jag tycker känts intressant.

Syntium
0

Nu har jag testat lite mer och… Jag gillar båda. Jag använder inte nåt av dom "som man ska" utan bara för att hålla koll på vad jag läst och hur det går i min utmaning. Jag sätter poäng men skriver inte några recensioner eller använder av deras rekommendationer så jag vet inte om det saknas nån funktion eller så på nån av dom.

Gillar Goodreads för att det är ganska enkelt. Gillar att de skriver hur man ligger till i utmaningen, om man ligger före eller efter för att kunna hinna med antalet.
Gillar inte att man inte kan ge delar av stjärnor som på storygraph.

Gillar storygraph för all statistik man kan få om man är intresserad av det (för mina behov är det lite overkill men är kul att kolla på ibland). Man kan ju nörda ner sig om man orkar och tagga boken med olika saker som är den äventyrlig, rolig, spännande, hur är tempot osv men det kan också kännas överväldigande. Gillar som sagt att kunna ge delar av stjärnor i betyg.

Har inte testat Storygraphs mobilapp än så får väl anledning att återkomma 😊

Maleficum
0

#36: Roligt med lite mer statistik men nog inget som är nödvändigt för hur jag använder mig av det (fast skulle ju vara lite intressant att se om man kan hitta några "mönster" i det jag läser). Vet dock inte om det är värt arbetet att flytta över sig bara för det (är ju redan så invand med Goodreads nu).

Men jättesnällt att du kom ihåg att ge en uppdatering på din upplevelse nu när du testat på de under lite längre tid.

Har försökt dra ner lite på lyssnandet i år och sett om lite tv-serier och försökt komma ikapp på min "titta senare" lista på youtube (som bara växer och växer 😅) och även se lite filmer som jag tänkt se i flera år men aldrig kommer mig för att se. Även spenderat massa tid i stallet (då jag inte lyssnar) men har trots det ändå på något vis hunnit med 319 böcker i år 🙈

Syntium
0

#37 Kommer nog använda båda parallellt tills vidare för jag kan inte bestämma mig 😅

OT men hur gjorde du för att få fler timmar på ditt dygn än vi andra? 😄

• Redigerat 2024-06-29 12:29 av Syntium
Maleficum
0

#38: Jag vet inte 🤣 inte kunna sova pga värmen? Fattar inte själv hur jag lyckas. Kanske hamnar i en annan dimension när jag lyssnar där tiden går långsammare?

iAlma
0

Ja jag har goodreads, använder det dagligen. Har haft det sen början av 2023

I år har jag hätt mitt reading goal på 38 böcker, och jag har läst 21 böcker hitills. (förra året så läste jag 45st, inklusive några dnf böcker)
Hade först 24 som mål, höjde sen till 36 då jag var mer än halvvägs framme innan juni. Sen höjde jag till 38 igår pga en bok jag inte klarade av att läsa färdigt och en ljudbok som jag inte ansåg räknades

Goodreads är det bästa som har hänt mig haha, brukar skriva recensioner på alla böcker jag läst (läser nästan endast på engelska, så skriver alla mina recensioner på engelska om inte boken är på svenska) och jag har 'bookshelves' för olika genrer, vilka jag äger, vilka jag har som ebok, vilka mina favoriter är, osv.

Här är en länk till min profil! Adda mig gärna <3 https://www.goodreads.com/ialma

Ignite.
—Tahreh Mafi, Ignite Me

I am far too young to be so goddamn broken.
—Amanda Lovelace, The Princess Saves Herself in This One

Adda gärna min goodreads om du är en bokläsare<3
https://www.goodreads.com/ialma

Syntium
0

#40 Varför skulle inte ljudböcker räknas? Du kan ju välja vilken utgåva du läst i goodreads.

I alla fall kunde man tydligen det förr i Androidappen men de verkar ju anstränga sig för att göra allt sämre 🙄 Kanske går lättare genom hemsidan.

Maleficum
1

#41: På hemsidan funkar det rätt lätt. Men appen tycker jag är rätt värdelös när det gäller det mesta tyvärr.

iAlma
0

#41: Jodå, det vet jag. Jag lägger till även böcker jag läst som ljudböcker och jag lägger alltid till alla mina böcker jag läst som rätt utgåva, t.ex om det är en kindle bok så väljer jag rätt utgåva för den och om jag äger boken fyskiskt så lägger jag alltid till den utgåvan och rätt bokförlag så att det blir rätt antal sidor

Jag tycker inte att det räknas för jag vill fyskiskt läsa 36 böcker iår, antingen i pappersformat eller i kindle appen på min iPad. Men jag lägger ändå in alla böcker jag läst eller lyssnat på, oavsett om det är en bok jag läste klart, en bok jag droppade eller om det är en bok jag lyssnat på, och då räknas ju dom in i mitt reading goal, så jag brukar höja om det är en bok jag inte läste färdigt eller en ljudbok så att det fortfarande blir rätt antal.

Och ja, hemsidan är mycket bättre än appen. Man kan ju gilla citat på hemsidan också, vilket man inte kan i appen. Om du vill ändra utgåva i appen så måste du klicka på "book details" sen "editions". På hemsidan så klickar du på "edit my activity" och då kommer du till där du skriver recensionen och då så klickar du på "change edition" precis under författarens namn och bilden på boken. Hoppas det hjälpte!

Ignite.
—Tahreh Mafi, Ignite Me

Maleficum
0

#43: Vart hittar man "book details" I apoen? Aldrig sett det någonstans.

iAlma
0

#44: Om du går in på den boken du vill byta utgåva av, och så skrollar du ner lite till beskrivningen av boken. Precis ovanför sammanfattningen av boken så finns det "book details" till vänster och till höger finns det "share"

Ignite.
—Tahreh Mafi, Ignite Me

Maleficum
1

#45: Intressant, så där ser det inte ut hos mig. 😅
För mig ser det ut såhär.

Syntium
1

#46 Har samma som dig, antar att det kan vara Android vs Apple men ska det vara sån stor skillnad nu för tiden?

iAlma
0

#46: men asså wtf? skumt att det ser annorlunda ut för dig

Ignite.
—Tahreh Mafi, Ignite Me

Syntium
0

Nu är min mobil tydligen för gammal för appen och på mobilversionen av hemsidan kan jag inte lägga till datum.
Bra jobbat! 🤡