Litteratur iFokus

Litteratur

Etikett: bibliotek
Läst 325 ggr
Syntium
3

Bibliotek - hur funkar det?

Har inte direkt slitit ut biblioteksböcker de senaste decennierna men nu har jag reserverat en bok som just nu är utlånad. Hur funkar det då, kan den som har den just nu förlänga sitt lån eller måste den lämna tillbaka när tiden går ut?

"I'm too old for this shit."

Scorpio97
4

Jag kan inte säga att det helt säkert är så överallt, men på de bibliotek jag har lånat av (tre olika områden/system/samarbeten) så har man inte kunnat förlänga lånetiden om någon annan har reserverat boken :)

//Jessie

Syntium
1

#2 Åh, tack så mycket! 😊

Magi-cat
1

Precis, står någon på kö kan man inte förlänga lånetiden.
Är en bok efterfrågad brukar det också bli kortare lånetider än normalt.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

BritaD
1

Sen kan ju den som har lånat den eftertraktade boken också lämna tillbaka boken för sent, glömma bort det eller annat som ställer till det. ;)

Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår

Syntium
1

#4 Så kan det ju också bli, men det hoppas jag inte 😬

Alternativt, att den blir återlämnad innan tiden gått ut, då borde jag väl få den snabbare?

BritaD
1

#5: så klart!

Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår

Tarotstollan
0

Här i Sjuhärad skall alla bibliotek gå tillsammans och man skall kunna låna precis var man vill, bästa är att när det är genomfört senast i vår någon gång så kommer alla böter att försvinna. Det ser jag fram emot, med tanke på hur mycket jag betalat till dem!😁

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Torparmor
0

#7 I Västmanland har biblioteken samarbetat väldigt länge. Jag söker efter den bok jag vill låna, reserverar den och anger på vilket bibliotek jag vill hämta den. Jag kan se på vilket/vilka bibliotek den finns och om det finns lediga exemplar.

Jag får en avisering när den finns att hämta och hur lång tid jag har på mig att hämta ut den oftast en vecka. Om ingen reserverar "min" bok kan lånet med automatik förlängas tre perioder. Ett PERFEKT> system

Jag kan också skapa listor med böcker jag är intresserad av att låna, men kanske inte har tid att läsa just nu. Sen kan jag reservera direkt från listan när det är dags.

Söker jag något som inte finns i Västmanland har jag hittills fått ringa mitt bibliotek för att beställa och ett sånt lån kostar 10 kr. Nu har man precis uppdaterat systemet, men jag har inte hunnit kolla om jag kan göra det lånet själv.

Dalarna har nyligen infört liknande system

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

• Redigerat 2023-11-20 04:25 av Torparmor
Syntium
0

#7 Jo, verkar vara nåt liknande här. Jag loggade in och reserverade då. Nu häromdagen loggade jag in igen för att kolla och då hade boken kommit in på mitt bibliotek men var samtidigt på väg från ett annat. Begriper inte hur det gick till men måste tryckt fel då.

Men boken kom tillbaka tidigare så allt är lugnt 😁

Torparmor
0

#7 Har du anmält sms-nr eller epostadress, isåfall borde du få meddelande när den kommit och när du senast måste hämta. Det fungerar perfekt hos oss

Syntium
0

#10 Ja det hade jag och jag fick inget medelande om att boken var inne men hade väl på nåt sätt lyckats reservera boken på fel bibliotek antar jag.

Torparmor
0

#11 eller inte kryssat i att du vill bli aviserad

Syntium
0

#12 Det stod att boken var på väg från ett annat bibliotek. Hade antagligen fått avisering när den kom fram om jag inte upptäckt misstaget.

Scorpio97
0

Åtminstone på "mitt" bibliotek är det så att den första tillgängliga boken blir reserverad på en, och det ändras inte även om den boken behöver skickas från ett annat bibliotek. Så om jag reserverar en bok idag och vill hämta på bibliotek A och den finns (eller kommer in) på bibliotek B så är boken från bibliotek B flaggad för mig. Så även om en lika bok lämnas tillbaka imorgon på bibliotek A, så kommer jag få vänta på boken från bibliotek B. För så fort den blev tillgänglig var det den som reserverades åt mig

Så om jag förstår rätt hur du menar tror jag inte du har gjort fel, men systemet är så att du får boken som först blir tillgänglig även om det i praktiken blir knepigt :)

//Jessie

Syntium
0

#14 Så kan det ju vara men det låter inte så praktiskt. Blir det inte ett väldigt skickande då?

Scorpio97
1

#15 Jag håller med om att det verkar bli onödigt extraarbete i vissa situationer. Men det är så jag har fått det förklarat när jag funderade över samma sak :)
Finns den inne på rätt bibliotek när man reserverar så är det däremot den boken man får

//Jessie

Torparmor
1

Här reserverar vi en bok som ska skickas till mitt bibliotek. Transport sker en eller ett par gånger per vecka Då åker ett bud runt mellan biblioteken, hämtar och lämnar böcker vartefter turen går

Tarotstollan
1

Här transporteras böckerna mellan olika bibliotek varje dag. Nu skall det tydligen bli större och bättre enligt dem.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Torparmor
0

Jag har ingen koll hur ofta böckerna transporteras, men det går snabbt att få en bok. Jag lånar mycket och ofta, mest fackböcker och är supernöjd

Syntium
0

Nån som lånar e-böcker? Specifikt bibliotek som kör Overdrive? (Vet inte om alla bibliotek kör samma system).

Jag har inte testat mycket alls än så länge men första intrycket är att utbudet inte är nåt vidare. Jag for ner till bror av Karin Smirnoff känns ju ganska omtalad till exempel, den hittade jag inte.
När jag kollade så kändes det mest som en strömningstjänst som lägger upp massa titlar ingen hört talas om, lite kvantitet före kvalitet.

Men man borde väl kunna föreslå böcker till detta också?

Torparmor
1

#20 Föreslå du - det gör jag och för det mesta köps de in nästan omgående

Syntium
0

#21 Föreslår du på hemsida då eller direkt till bibliotekarien?

Scorpio97
0

Jag har lånat enstaka e-böcker, men här är det Biblio så har ingen erfarenhet av Overdrive. Jag tycker utbudet på e-böcker är klart sämre men jag föredrar överlag fysiska böcker så har inte engagerat mig direkt

Jag har önskat inköp av (fysiska) böcker flera gånger och alltid gjort det på hemsida, vilket är jättesmidigt på mitt bibliotek. Hittills har de köpt in alla jag önskat. Nu är det dock tillfälligt pausat för mitt bibliotek ska byta lokal.

Men jag vet alltså inte hur det fungerar att önska e-böcker. Det borde ju gå lika bra, och jag tror jag har fått ange vilken sorts bok jag önskar när jag lämnat förslag tidigare (men kan inte kolla eftersom det är pausat). Jag har dock förstått det som att kostnaden/inköp av e-böcker för biblioteken inte fungerar lika som för fysiska böcker, vilket kanske påverkar utbudet,

//Jessie

Torparmor
1

Jag lånar inte e-böcker, är bokläsarnörd, läser mycket och snabbt när jag har tid att läsa. När jag jobbade och min man jobbade natt kunde jag hinna med upp till tre böcker på en natt.

Konstigt att nu när jag borde ha ännu mer tid läser jag mer sällan vanliga böcker, blir mest facklitteratur

Jag har både föreslagit böcker via nätinloggning och direkt till bibliotekarie. Jag får bra och snabb respons via båda kanalerna.

Jag tycker våra bibliotek är det bästa som görs för kulturen

• Redigerat 2024-07-06 10:47 av Torparmor
Syntium
1

Frågade på biblioteket och det är dyrt med e-böcker. Dels inköpspris men det kostar också varje gång någon lånar en. Så de har bestämt att en e-bok får max kosta 20kr, det är därför utbudet är sämre. Har med avtal och rättigheter att göra men verkar som om det ska omförhandlas. Hoppas det blir bättre, vill inte behöva ha dåligt samvete för att jag vill läsa på min läsplatta 😞