Fantasyboktips
Hej!
Jag är en tonåring, som är en riktig boknörd, älskar fantasyböcker, det är i princip det enda jag läser. Men jag känner att jag vill läsa något annat än fantasy med heterosexuella, stereotypiska karaktärer. Jag söker alltså boktips på fantasy/sci-fi böcker för tonåringar med HBTQ+ karaktärer eller HBTQ+ tema. Det får vara både kärlekshistorier som utspelar sig i en fantasy/sci-fi/historisk miljö, eller helt enkelt bara innehålla karaktärer som hör till HBTQ+. Det får vara böcker på antingen svenska eller engelska. Jättetacksam ifall någon skulle ha något boktips!
Mortal Instruments!
En bokserie med sex böcker. Om du inte redan läst dom så är det något jag verkligen kan rekommendera. Finns en serie på Netflix baserad på böckerna också om du är intresserad av det.
Hittade den här listen också:
https://www.epicreads.com/blog/queer-fantasy-books/
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Mortal Instruments har jag inte läst, men jag kollade nyss upp den, och tycker att den verkar vara väldigt bra, så den läggs definitivt till i min läslista. Tack så jättemycket för länken också!
"a coup of tea" kanske? :)
En prinsessa som avsäger sig sin arvsrätt och serverar te (utan att någon vet vem hon är och utan kontakter) . Dras in i politik, magi och med spänningar mellan folkgrupper, drak-människor och häxor.
Inte supermycket fokus på hbtq, men det förekommer på ett naturligt sätt. Även en karaktär i en av böckerna som utforkar könsidentitet och en som förmodligen gjort vissa val/förändringar pga kön (häxor i boken är starkt kopplat till kvinnor, men det är en manlig häxa som får hantera en del fördomar)
Jag är inte så intresserad av kärleksrelationer i böcker överlag, men gillar hur de i denna serien är ett naturligt inslag. Böckerna är dessutom fulla av goda exempel på hur man agerar i en respektfull och omtänksam relation (kärlek, vänskap, syskon) med konflikter som inte bara bygger på korkade missförstånd eller att någon är elak. Det har jag saknat i i många berättelser.
Vet inte hur lätt/svår läst den är.är på engelska. Första heter A coup of tea, serien är tea princess chronicles tror jag det var.
Finns även "cursed cocktails", (tales of aedrea) mer mysig fantasy med låga risker.
Tekniskt sett hbtq fast fram till slutet kan man lika gärna läsa den som två manliga vänner som öppnar en bar tillsammans. Inte mycket hintar om att det är på väg att bli annat än vänskap.
Egentligen inte en absolut favorit, kändes lite ihopslängd i slutet, men mysig bok för tillfällen när man inte orkar med dramatisk high fantasy utan bara vill följa nån som försöker slå sig till ro och skapa en trevlig tillvaro.
Och sista tipset från mig, som definitivt är hbtq:
Rainbow Islands.
Devin Harnois skrev en bok av det där tumblr/facebook memet som cirkulerade. Som började med att någon påstod att om homosexuella män levde på en ö, och lesbiska på en annan och heterosexuella på en tredje så skulle bara hetero-ön klara sig för de andra skulle dö ut pga inga barnafödslar.
Men så började folk ställa frågor; varför är de på olika öar? Kan öborna resa mellan varandra? Vad händer med de barn som inte föds hetero på hetero-ön? Seglar bisexuella runt i vattnet runt öarna? Och var är alla asexuella; flyger de runt i himlen? Osv. Blev en lång, rätt underhållande tråd och någon skrev som sagt en bok av det. Den boken heter Rainbow Islands, och är ganska kul som koncept. Storyn är inte riktigt i min smak, men den känns nästan som något man måste läsa om man är intresserad av hbtq berättelser.
#3, #4, #5:
Tack så jättemycket för alla boktips, tycker att alla verkar vara jättebra, så min ”vill-läsa lista” blev genast längre😁
Destiny serien av C.J Cooke är sjukt bra!
❝Ignite.❞
—Tahreh Mafi, Ignite Me
❝I am far too young to be so goddamn broken.❞
—Amanda Lovelace, The Princess Saves Herself in This One
Adda gärna min goodreads om du är en bokläsare<3
https://www.goodreads.com/ialma
om du gillar böcker på engelska dvs (:
❝Ignite.❞
—Tahreh Mafi, Ignite Me
❝I am far too young to be so goddamn broken.❞
—Amanda Lovelace, The Princess Saves Herself in This One
Adda gärna min goodreads om du är en bokläsare<3
https://www.goodreads.com/ialma
#7 Tack så mycket för boktipset! Den ska jag kolla upp.