Litteratur iFokus

Litteratur

Etiketterövrigtallmäntböcker
Läst 199 ggr
Lona
1

Rensa bland böcker - HUR?!

Det är bara att inse, jag måste skära ner på antalet böcker. När jag flyttade för snart 10 år sedan så gjorde jag en rejäl rensning (det skar i hjärtat!) och gjorde av med hälften så nu har jag ungefär tusen volymer kvar.
Det går inte, hur jag än pusslar och trixar och förvarar hos min mamma vilket inte är en långsiktig lösning så måste fler bort.
Men hur gör jag??
Det må låta vrickat men när jag tittar igenom lådorna - en del böcker har legat nerpackade sedan senaste flytten - så är det som att återse gamla vänner.
Jag kan tänka mig att läsa dem allihop igen.

/Lona som får separationsångest 📚❤️

"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

• Redigerat 2024-10-11 10:47 av Lona
Maria
1

Vi gjorde en jätterensning för ett antal år sedan.
Jag minns känslan. Separationsångest.

/Maria

Vixxen
1

Är det mest skönlitteratur?

Magi-cat
1

Jättesvårt. Jag borde också rensa, men … Separationsångest, var rätta ordet. 😎

Skänka bort och sälja på loppis känns i så fall inte bortkastat, men det finns ganska mycket sådant, mer än efterfrågan kanske.

Sälja på Bokbörsen och liknande går ju också, då kommer boken till nytta och glädje hos någon annan.

Och nej, vissa böcker som betyder mycket för mig kommer jag inte att göra mig av med.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Tarotstollan
2

Ett dilemma jag löser med att låtsas som jag inte ser dem, lite svårt då det ligger högar överallt!📚😎

Om det är fakta böcker med några år på nacken, så är det lättare att kasta eftersom de inte är aktuella längre.
Nu när jag röjde så kastade jag gamla böcker som jag fått från andra människor, det var visserligen böcker jag inte var särskilt intresserade av.
Bl.a. var det "Det bästas" förkortade roman volymer, gamla böcker tryckta på 50 och 60- talet mest romantiska historier, kokböcker och baka till jul, påsk, midsommar mm.

Jag har tusentals böcker nedpackade i kartonger, vet inte längre vad det är för böcker.
Mina "efterlevande" får ta hand om det den dagen jag lämnar in, jag klarar inte av att kasta dem.🥹

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

beem
2

Jag har läst mycket genom åren.
När vi flyttade tänkte jag slänga/secondhand massor av böcker. Jag nämnde det för en arbetskompis som då sa "du kan ju inte slänga böcker" nähä då fick jag tanken att det kan man ju inte.
Nu är halva förrådet fullt med böcker. Numera läser jag inte utan lyssnar på ljudböcker.
Böckerna står nu där och väntar - på vad vet jag inte.

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris

Carmarino
2

Har rensat rätt mycket bland mina böcker, men det är många kvar. Gav bort dem antingen till kompisar eller loppis, men de flesta loppisar tar ju inte emot böcker längre.

Funderar på om jag skulle försöka sälja en del på Bokbörsen, så att någon annan kan få glädje av dem och jag slipper slänga. Ska bara sätta mig in i hur det fungerar först - om jag kan. Det verkade inte vara helt glasklart, eller också var jag ovanligt trött i huvudet den dagen jag kollade. Någon som är klarare i hjärnan än jag som kan kolla hur svårt det är? Vid en genomläsning verkar det enkelt, men jag tror alltid det är svårare än det är. 😊

https://www.bokborsen.se/wiki/how-to-sell

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Här finns så gott som allt som givits ut på den svenska bokmarknaden under de senaste hundra åren.
Magi-cat
2

#6 Det är nog överkomligt att lära sig sälja på Bokbörsen och roligt när böckerna kommer till användning för andra. Det gör det värt besväret, för så hemskt mycket pengar blir det nog inte …
Det var länge sedan vi gick med och det har ändrat sig en del under åren, men prova får du se! Lycka till!

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Caeli
2

Tradera finns ju också. Har blivit väldigt enkelt att använda på senare tid tycker jag.

#0 Även om du skulle vilja läsa någon bok igen så finns ju de allra flesta titlar att få tag i på biblioteket. Man behöver inte äga dem själv.

Här är det köpstopp på böcker sedan många år tillbaka. Bara lånade exemplar kommer in. 😉

Carmarino
2

#7: Nej några större pengar räknar jag inte med att det blir, men det blir åtminstone mer än om de bara står här i bokhyllan och samlar damm. 😊

#8: Har konto på både Tradera och Bokbörsen. Får se om jag kommer igång med någon av dem.

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Solkeps
1

Fota dem som ett minne enklare att bevara, och släng eller lämna riktiga godbitar till Röda Korset eller liknande, eller sälj om du orkar. Vinted är enklare än Bokbörsen men man måstet tycka att det är värt det för några få kronor. Vinsten kan ju vara att någon annan vill ha boken och hjälper dig med beslutet!

Annars så - försök tänka att det är bara papper. Ibland när jag har varit på ett bibliotek och sett exemplar av titlar som jag också har, då kan jag nästan känna mig lite dum. Varför ska jag spara på böcker när det finns en hel institution med plats BARA för böcker? Men självklart har inte bibliotek allt eller kvar allt. Är det RIKTIGA gamla bokvänner har jag kvar dem. Än så länge.

Allt detta skriver jag för att jag själv processar och har processat att göra mig av med böcker. De samlar damm och gör hyllor krångliga att flytta på. Det är väldigt mycket papper jag bara förvarar! försöker jag tänka.

Carmarino
1

#10: Tack för tipset. Ska kolla på Vinted. Fast Bokbörsen är ju inriktad på enbart böcker, så jag tror att det kan vara lättare att sälja där.

Lona
0

Förlåt för dåligt gensvar!
Bibliotek och jag är inte riktigt kompatibla, det största som hände när jag fyllde fem var att jag fyllde fem men att låna och lämna tillbaka böcker…😕

Det är nog bara att ta sig i kragen och rensa. Tyvärr kommer jag nog aldrig att ta mig i kragen och sälja på nätet. Jag ska eventuellt sälja grejer på en loppis - böcker går säkert inte särskilt bra men jag kan till och med tänka mig att skänka bort dem.

Det är framför allt skönlitteratur, fackböcker har jag redan gjort mig av med (och till viss del ångrat mig 🙄) om de inte varit väldigt bra, klassiker eller med nyare forskning/metoder.

Min kompis har en app som scannar böckerna, sorterar dem och håller ordning på vilka hon har. Rätt smart för man har säkert dubbletter och saknar en del ur serier som man skulle vilja ha kompletta. Jag kommer sällan ihåg vilken bok det är jag saknar om jag inte samlat på dem redan från början.
Det är ju en ände att börja i för att få en överblick.

Eller så får jag be min hyresvärd bygga ut…😁📚📚📚

Solkeps
0

#11 Ja, har man äldre böcker passar Bokbörsen bättre. På Vinted funkar det lite annorlunda, man kan förstås som köpare söka på specifika titlar, men mest handlar det om impulsköp på grejer som kommer upp i ens flöde. Men då gäller det lite att man inte är så dyr.

På Bokbörsen måste man lägga ut pengar för frakten, de kallar det för att "fylla på sitt säljarkonto". På Vinted sköts allt sådant av dem. Tror att Tradera är ungefär lika enkelt som Vinted.

Samtidigt måste man ha plats att förvara de böcker man har på annons. Jag har ett säljtidsspann på 2 dagar till 2 år på grejer på Bokbörsen. Plus allt som inte blir sålt alls. Då måste man till slut besluta något om dem också, kasta eller ha kvar.

Men behöver/vill man bli av med mängder av böcker så är det sopor som gäller, alternativt om ens Röda Korset eller liknande tar emot. Man behöver INTE ha dåligt samvete om man slänger böcker. Det finns väldigt många i världen!

Solkeps
0

#12 Jag skulle också vilja ha ett sånt register, skaffade en app en gång och fyllde i EN bok, haha. Jag tror att bok två jag provade med inte fanns och att jag skulle få fylla i allt själv. Jag insåg att det skulle ta all fritid under flera veckor att få det gjort. Men nu har jag gjort mig av med flera hundra böcker sen det försöket, kanske vore värt att prova igen. Men håller med om att det skulle hjälpa till att få en koll, översikt, över ens bestånd.

Lona
0

#12: Ooops, det gäller att kolla vad man skriver! Det största som hände när jag fyllde fem var att jag fick ett eget lånekort på biblioteket, skulle det ju stå. 😆😁

beem
0

#12: När jag köpte fysiska böcker gjorde jag en lista efter att flera gånger kommit hem med dubbletter.

Sorg är kärlek som blivit hemlös
Sorgen är kärlekens pris