Litteratur iFokus

Litteratur

Etikettdiskussioner
Läst 51 ggr
MonicaLagerquist
2026-04-30 11:00
3

En bok du aldrig glömmer

Har du någon bok som satt sig i ditt minne?

Själv kommer jag aldrig att glömma boken
Rosemarys baby.

Lånade den på biblioteket i Enköping. Jag var väl runt 16 17 år och bodde kvar hemma men jag var ensam hemma då mina föräldrar och syskon var i sommarstugan.

Jag började läsa den på kvällen och låg skräckslagen och mörkrädd och läste hela natten tills boken var slut-Jag kunde inte sluta läsa och jag sov inget den natten.

I min enfald trodde jag att boken skulle handla om ett ungt par som väntade sitt första barn och att det var en solskens historia.

Stolt ägare till tre La permer

• Redigerat 2026-04-30 11:01 av MonicaLagerquist
Maria
2026-04-30 11:30
4

Jag jobbade kvällspass på sjukhuset och skulle börja 07 morgonen därpå.
Kollade böcker i den lilla hyllan i dagrummet och den enda jag fick med mig var "Boken om San Michele" av Axel Munthe. Den lät inte så upphetsande men det fanns inte så mycket att välja på.
Sedan sträckläste jag den. Blev helt fångad och jättetrött på jobbet dagen efteråt.

/Maria

Maleficum
2026-05-30 19:53
1

En bok jag läste när jag var kanske 15-16 kommer jag inte ens ihåg vad den heter eller vem författaren är (vilket grämer mig för jag har försökt hitta den igen) men har fortfarande scener som sitter kvar i huvudet på mig från den och tänker ibland på den och försöker då och då hitta den (utan resultat).

Vet att jag bla satt och läste på gammelmormor och gammelmorfars sommarstuge altan med havsutsikt.

Tror den räknas som Chicklit men den var ganska hemsk på sina ställen så inte en helt lycklig historia. Alltid haft svårt att läsa och alltid tagit lång tid för mig att läsa en bok men denna fastnade jag verkligen i och lyckades läsa relativt fort.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu