Annons:
Etikettfantasy-sci-fi
Läst 9061 ggr
Linn
2007-09-20 19:53

harry potter liknande

Jag har läst alla böckerna nu och är ute efter något liknande.. inte vilken fantasy som helst utan något som liknar potter. har ni läst något sådant?

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Annons:
Abico
2007-09-21 10:48
#1

Det finns ju alltid Barry Trotter böckerna ^^ Några "Harry Potter freak" tycker det är hemskt att läsa om sin idol på det sättet som han framställs i dom böckerna, men jag tycker det är lite små skojigt ;P Fast jag kan inte säga att jag älskar böckerna, jag har kommit halvvägs igenom ettan två ggr.

Hanna 

Linn
2007-09-21 11:16
#2

haha, får kolla om den finns på biblan då.. vet inte heller om jag vill läsa om det så, men man kan ju alltid kolla. :P

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Abico
2007-09-21 11:36
#3

Ja gör det ^^ Den kan ju inte vara sämre än jätte dålig :P
Författaren heter Michael Gerber

Hanna 

Sehvrin
2007-09-21 15:44
#4

Guldkompassen av Phillip Pullman är lite liknande (inte helt dock) Den är första delen i en triologi (de andra böckerna är Den Skarpa Eggen och Bärnstenskikaren) Jag skulle vilja våga påstå att den liknar den sista boken av HP mest, fast den är lite mer "fantastisk" (dvs lite "större" fantasy, bla parallella världar)

Men jag tycker du bör ge den en chans =)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Abico
2007-09-21 17:19
#5

#4 - Är den bra då? ^^ Jag har tänkt låna den några ggr men aldrig riktigt hunnit så långt ;P

Hanna 

Sehvrin
2007-09-21 17:34
#6

#4 Den är riktigt bra. Så länge man inte har nåt emot att folk kritiserar kyrkan iaf… (en väldigt bra beskrivning jag hört om den är nämligen Anti-Narnia och det stämmer…) Men så länge man inte stör sig på sånt så är det helt underbara böcker.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Annons:
Linn
2007-09-23 18:02
#7

#6 Jag är visserligen kristen, men jag tycker inte om den svenska kyrkan ändå, det kan väl inte vara så illa. ska försöka memorera namnet på författaren och kolla upp det nästa gång jag kommer till biblioteket. tack för tipset! :)

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Abico
2007-09-23 20:50
#8

#6 - Jo, jag är visserligen kristen men det är ju bara en bok ^^ Jag ska kolla efter den nästa gång jag ska till bibblan.

Hanna 

TerriZue
2007-09-24 19:15
#9

Jag skulle väl inte kalla mig Harry Potter-freak men jag är helt såld på böckerna och kan historien utantill. Har man tråkigt så kan man alltid ta å läsa en HP-bok, hur många gånger man än har läst dem så blir de aldrig tråkiga. Men Barry Trotter vill jag inte ens ge en chans, jag blir så arg när jag hör om dem. Jag läste på baksidan av en sån bok en gång bara för att se om det var värt å testa. Jag blev bara arg när jag läste "Den här boken är tryckt på billgast möjliga papper och är enbart ett desperat försök att tjäna pengar." eller något liknande på baksidan. Det gjorde mig arg. För visst får man göra parodier, jag kan i själva verket tycka att de är riktigt kul men om man enbart gör det i syftet att tjäna pngar på det nåon annan egentligen har kommit på så är det bara irriterande. :)

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Abico
2007-09-24 21:33
#10

#9 - Men det är ju en parodi. Hela boken är så sjukt oseriös som det bara kan bli ;P Det är en vääldigt dålig, överdriven och som sagt oseriös bok men det är ju det som är kul ^^'

Hanna 

TerriZue
2007-09-26 13:32
#11

Jag vet att det är en pardi men bara att det förklarades i själva boken att man bara är ute efter att tjäna pengar. Då känns det bara respektlöst och inte det minsta intressant. Man kan ju skriva parodier men ändå visa en viss respekt för författaren som skrivit originalet och för karaktären man skriver om.

Seeing isn't believing, believing is seeing.

 /Mims Medarbetare på Julen.ifokus och Harry Potter.ifokus

Stefan
2007-09-26 21:21
#12

#11 Att de skriver så syftar ju förstås på att det är därför Harry Potter har blivit så många böcker, för att tjäna pengar. Så tolkar jag det iaf.

Misprize
2007-09-29 23:34
#13

Jag har läst Guldkompassen och den var superbra. Dock har jag inte läst de andra, så jag tror nästan att jag frå låna allihopa och läsa. De var mysiga och spännande :)
Annars tror jag det är svårt att hitta nått som är så i särklasst bra som Harry Potter.

Annons:
zzaga
2007-09-30 16:55
#14

Jag har också läst guldkompassen men tycket inte den var så bra. Inte så lik hp heller.  Jag har inte hittat nån som är lik dom.

Men annars kan jag rekomendera författaren Niel Gaiman. Hans böcker Stardust (som snart kommer på film), Coraline, Neverwhere och Goda Omen (en rolig bok han skrivit ihop med Pratchet) , är himla bra. Han väver ihop fantasy och verklighet på ett bra sätt precis som i HP böckerna.

leja
2007-10-01 21:43
#15

Det är svårt att komma på något liknande. Det är väl en av böckernas framgång, att de kombinerar två gener. Den om internatskola och den om trollkarlar.

Narnia böckerna handlar dock om barn i internat skola som förs till en annan fantasy värld, de böckerna är bra. Skrivna av CS Lewis.

Gwynneth Jones böcker kan också rekomenderas. 

Hoppas något passar.

Cool

Vad ska man ha som signatur tro?

zzaga
2007-10-01 23:32
#16

Ett tips till här, jag har ifs bara läst ett par kapittel men den verkar bra:

Amuletten från Samarkand av Jonathan Stroud. Ingen internatskola men en pojke och demoner och sånt:)

Sehvrin
2007-10-02 00:12
#17

#16 Ja, de böckerna är riktigt bra. Håller även med dig om att Neil Gaiman skriver riktigt bra böcker, men kan inte riktigt hålla med om att de liknar Potter-böckerna särskilt mycket. Skulle i sådana fall vara Goda Omen som kommer närmast…. FAst det är ju sant i det avseendet att han blandar verklighet och fantasi (och gör det faktiskt på ett lite mer trovärdigare sätt än Rowling gör)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Linn
2007-10-04 10:53
#18

tack så mycket för alla tips. ska spara detta tills nästa gång jag har tid att gå till biblioteket! Skrattande

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Abico
2007-10-04 12:47
#19

Jag säger dom (#18) jag har skrivit upp alla titlar och ska kika på dom på bibblan ^^

Hanna 

Timotej
2007-10-07 19:08
#20

Har också läst Den mörka materian -serien (Guldkompassen, Den skarpa eggen och Bärnstenskikaren). Var dock många år sedan men då tyckte jag att de var helt underbara. Jag grät som en tok efter andra boken bara för att den var slut - kunde ha fortsatt läst i evigheter.

Ska nog ta och läsa om dem igen ^^

Annons:
Rommel
2007-10-07 20:04
#21

Gillar också de böckerna av Philip Pullman. Sedan finns det en trilogi som har skrivits av Christopher Paolini. Han var bara 15 år då han skrev den i trilogin ingår "Eragon" och Den äldste som båda har kommit ut på svenska hittills. Den sista delen är väl snart på väg. De rekommenderar jag.

Pojken Eragon hittar en dag en vacker blå sten i skogen, Han tänker först sälja den så att hans fattiga familj ska få mat. Men stenen kläcks och fram kommer en drake…….

parsley
2007-10-09 12:19
#22

Har du försökt med Tolkien? Kanske inte direkt Harry Potter-liknande, men väl värd att läsa. Tycker man att trilogin om Härskarringen, Sagan om Ringen, Sagan om de Två tornen och Sagan om Konungens återkomst är för tunga och svårlästa, så är Bilbo - en hobbits äventyr mer lättläst. Nyöversättningarna av trilogin om härskarringen är mer lättlästa än den gamla översättningen, tror jag. De nyöversatta böckerna har lite andra titlar.

monkan
2007-10-12 16:31
#23

Artemis Fowl böckerna av av Eoin Colfer tycker jag är ganska spännande. Det handlar om en 12-årig pojke som hittar alvernas hemligheter. Det är en hel serie och de är faktiskt bra

Linn
2007-10-13 00:15
#24

#23 det verkade lite små spännande!

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

zeretki
2007-10-13 03:41
#25

Jag måste rekommendera allt av Diana Wynne Jones. Hon skriver väldigt bra och fantasifullt. :)

korseett
2007-10-15 09:49
#26

om du gillar kung arthur och sånt så kan jag rekommendera trilogin om Avalon av Marion Zimmer Bradley

Ferret.YinniZ
2007-10-18 00:27
#27

Eragon böckerna av Christoffer paolini påminner en del. jag älskar böckerna och brukar beskriva dem som en blandning mellan harry potter och sagan om ringen! en härlig blandning av magi och fantay=)

Annons:
Abico
2007-10-19 12:05
#28

Jag har nu börjat läsa Gulkompassen av Philip Pullman. Den verkar helt OK, jag återkommer när jag kommit in i den ^^

Hanna 

Yuki
2008-07-10 09:23
#29

Söker själv efter nåt sånt, så jag vet inte…

Upp till toppen
Annons: