Annons:
Etikettboktips
Läst 4118 ggr
Messier11
2009-05-10 03:28

Pappa ledig som behöver tips!

Hej!

Jag har total boktorka och skulle uppskatta om ngn kunde vara så hemskt snäll och hjälpa mig med uppslag på bra böcker.

Jag är en 28 årig jurist student och har plöjt böcker som en vettvilling under min föräldraledighet; ett gratis och otroligt roligt nöje!!!

Men nu har jag kört fast å det grövsta.

Jag började med Churchills 12 band om andra världskriget. De var riktigt bra. Tog sedan en handful av Tage Erlanders dagböcker, De gav åtminstone en annorlunda insikt i tiden och hans liv (de var ju inte avsedda för utgivning). Jag såg sedan Leif GW Persson namge sina 5 favoritböcker; vilka jag kastade mig över. GW kan ju inte ha fel! Å de var riktigt bra, framför allt Lampedusas Leoparden och Klockorna i Östervåla av Eliel Löfgren. Otroligt bra. Jag läste även Musil men McBain gick jag bet på… ;) I Churchills WWII historia skrev han att när han fick lunginflammation så gav Eden han en bok skriven av CS Forester om Kadett Hornblower -- vilken WSC tyckte vare mycket spännande, så jag kastade mig över denna bokserie härnäst. Först kändes de som barnböcker, men jag fann faktiskt riktigt stort nöje av att läsa dom. En mästerlig skildring av 1800 talets tidiga marina krigshistoria faktiskt, i enkel romanform riktad till den breda allmänheten. Sedan gav jag mig på Sherlock Holmes -- inte helt tokiga de heller. Efter det tog jag Herman Lindqvists serie om Sveriges historia. Lite besviken blev jag.

Mina favoriter är Väinö Linnas trilogi -- alltså inte främst Okänd Soldat som är fristående, utan Högt bland Saarajärvis moar osv -- som ger en enastående inblick i det tidiga 1900-talets norden. Kommunismen, revolutionerna osv samt även andra världskriget. De är helt otroligt bra.

Jag älskar även Mo Yan's duo, Röda Fältet och Vitlöksballaderna. Från Sverige kom Vilhem Moberg, Sverige och våra kanske 6 miljoner dåtida innevånare kunde "producera" en så begåvad författare. Gångra Mobergs talang 200 gånger så får du Mo Yan. Stilen är lite en blandning av Väinö Linna, Moberg och Quentin Tarantino. Röda Fältet utspelar sig i över ca 60 år i Kina, från runt 1910 till 1980. Den är lite helgalen, jag kommer bestämmt ihåg ett ögonblick när jag la ifrån mig boken i början och tänkte "va fan läser jag, det här är ju sjukt", men jag läste ngn sida till och när jag till slut läste sista ordet i sista meningen på sista sidan så föll alla bitar på plats och för en halvtimme mitt i natten fann jag mitt nirvana. Otroligt bra, det är lite av ett skämt att han inte fått Nobel Priset. Visserligen har han bara skrivit två böcker och är tydligen riktigt nersupen, men Ohman Pamruk är ju inte ens på samma planet exempelvis. Det är som att jämföra Micke Nilson med Christiano Ronaldo… ;)

Moberg gillar jag också. Jag har läst allt av Leif GW Persson som jag tycker är riktigt bra. David Simons "Homicide: A year on the killing streets" är skitbra.

Jag uppskattar alltid böcker skrivna av ngn som är expert på området som han skriver om. Exempelvis GW Persson. Grisham. Även Crichton ibland. Har läst allt av dom. John Le Carre tyckte jag var bra. Har läst alla Baldacci -- det finns helt klart sämre böcker… Lehane har jag läst allt av. Sjöwall-Wahlöö. Jag har plockat lite uppsklag från Expressens hundra klassiker som man fick me tidningen (fast från bibblan då).

Mina favorit områden är krig, deckare och polisdeckare. Konspirationsteorier är aldrig fel heller.

Nu hittar jag inte något. Jag har läst en del mindre bra på sistone (typ hon jag bor meds kurslitteratur från socionomlinjen…) och vill verkligen ha något bra.

Är det någon som har några tips? Det måste ju finnas massor massor massor av bra böcker som jag inte läst. Det mesta av de som jag läst har jag hittat av ren slump. Det får gärna vara något spännand och något skrivet av någon som skriver om något som hon/han kan massor om. Det behöver dock inte vara fiktion, exempelvis Churchills andra världskriget serie är riktigt spännande, speciellt i början.

Annons:
Maria
2009-05-10 19:07
#1

http://dagensbok.com/2003/10/20/axel-munthe-boken-om-san-michele/

Länken ovan är till en sida om en av de mest oförglömliga böcker jag har läst.

"Axel Munthes Boken om san Michele."

Första gången jag såg den så lät det hur tråkigt som helst men för mig kommer den alltid finnas på min topplista.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

parsley
2009-05-13 18:48
#2

Vilken gedigen läslista du har.

Kolla gärna min boktråd här på litteratur iFokus och se om du hittar något där.

Försöker mig på några tips:

Ta en sväng på biblioteket och kolla in hyllan LZ, memoarer och biografier. Det finns en hel del som kan vara läsvärt och allmänbildade. När det gäller musiker så tror jag att böcker om dem står på någon hylla om musik.

Vad tror du om Steinbeck och Hemingway?

Yates - Revolutionary Road är en bok som jag precis läst ut och som jag kan rekomendera (skriver lite om boken i min boktråd)

Aleksandr Solzjenitsyn mf ryska författare.

James Joyce. Orkar du inte med Odysseus så finns novellsamlingen Dublinbor.

Gamla franska klassiker som t ex Zola -Therese Raquin och Flaubert - Madame Bovary

Littell - De välvilliga 900 sidor fiktiv självbiografi om en tysk SS-officer

Harper Lee - Dödssynden "To kill a mockingbird" utspelas i amerikanska södern under depressionen. En vit kvinna blir mördad, en svart man misstänkt och Harper Lees pappa utsedd till försvarsadvokat. 

Malcom Lowry - Under vulkanen. Också en klassiker, utspelas i Mexico under de dödas dag. Huvudpersonen är en alkoholiserad konsul.

majvi
2009-05-27 22:29
#3

Lars Widding har bl.a skrivit om karolinerna.

James Michener

Leon Uris

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

ceolas
2009-08-03 13:59
#4

Göran Häggs bok 1001 böcker du måste läsa innan du dör innehåller många bra boktips och även några dåliga.

Upp till toppen
Annons: