Annons:
Etikettboktips
Läst 4118 ggr
Messier11
2009-05-10 03:28

Pappa ledig som behöver tips!

Hej!

Jag har total boktorka och skulle uppskatta om ngn kunde vara så hemskt snäll och hjälpa mig med uppslag på bra böcker.

Jag är en 28 årig jurist student och har plöjt böcker som en vettvilling under min föräldraledighet; ett gratis och otroligt roligt nöje!!!

Men nu har jag kört fast å det grövsta.

Jag började med Churchills 12 band om andra världskriget. De var riktigt bra. Tog sedan en handful av Tage Erlanders dagböcker, De gav åtminstone en annorlunda insikt i tiden och hans liv (de var ju inte avsedda för utgivning). Jag såg sedan Leif GW Persson namge sina 5 favoritböcker; vilka jag kastade mig över. GW kan ju inte ha fel! Å de var riktigt bra, framför allt Lampedusas Leoparden och Klockorna i Östervåla av Eliel Löfgren. Otroligt bra. Jag läste även Musil men McBain gick jag bet på… ;) I Churchills WWII historia skrev han att när han fick lunginflammation så gav Eden han en bok skriven av CS Forester om Kadett Hornblower -- vilken WSC tyckte vare mycket spännande, så jag kastade mig över denna bokserie härnäst. Först kändes de som barnböcker, men jag fann faktiskt riktigt stort nöje av att läsa dom. En mästerlig skildring av 1800 talets tidiga marina krigshistoria faktiskt, i enkel romanform riktad till den breda allmänheten. Sedan gav jag mig på Sherlock Holmes -- inte helt tokiga de heller. Efter det tog jag Herman Lindqvists serie om Sveriges historia. Lite besviken blev jag.

Mina favoriter är Väinö Linnas trilogi -- alltså inte främst Okänd Soldat som är fristående, utan Högt bland Saarajärvis moar osv -- som ger en enastående inblick i det tidiga 1900-talets norden. Kommunismen, revolutionerna osv samt även andra världskriget. De är helt otroligt bra.