Stieg Larsson - Millennium
Jag vet inte om jag är lite seg av mig, men allvarligt talat - vilka bra böcker! Och då syftar jag, för er som inte har läst dem, på böckerna om Mikael Blomkvist och Lisbeth Salander, alltså "Män som hatar kvinnor", "Flickan som lekte med elden" och "Luftslottet som sprängdes". Det är absolut inte min genre egentligen, men mamma pratade omkull mig, så jag lånade första boken i tisdags i förra veckan. Inledningen var ju mördande tråkig, men när handlingen väl hade kommit till Lisbeth Salander så blev den bra. :) Vissa avsnitt i böckerna är obotligt trista och känns ibland som en torr lärobok från skolan - men det får man stå ut med, eftersom allt annat är så tillfredställande skönt att läsa. :P
Jag läste ut tredje och sista boken igår, alltså söndag. Triologin tog fem dagar att läsa, och jag har svurit mig blå över att författaren dog innan han hade skrivit klart serien. Dock så känns den ändå rätt avslutad, men jag hade inte backat att forsätta läsa om Lisbeth Salander. :)
Andra och tredje boken är helt klart bättre än den första (mer handling), men episoden i första boken när Salander hämnades på Bjurman för våldtäkten är ju bara underbar.
Ytterligare en episod jag älskar är när Annika Giannini formligen krossar äcklet Teleborian. *yes, yes, yes*
Jag tycker också att det är hur roligt som helst att Salander är en hacker som sätter dit alla möjliga skummisar genom att ta sig in i deras datorer. Det är nästan så att man bli lite paranoid *är det någon i min dator nu?..* Visserligen har vi ingen dator, och jag har inga skumma grejer, men ändå. :P
Jag vet inte om jag är barnslig, men jag tycker faktiskt att just hacker-ingrediensen är en av de häftigaste i böckerna. :) Jag är så fascinerad av att man kan vara så duktig på datorer. Själv kan jag knappt använda ett USB-minne och jag vet inte ens hur man installerar ett spel.
En av de saker som inte löstes i tredje boken och som jag saknar, är den där matematiska formeln - Fermats gåta - som Salander gick och klurade på i bok två och tre. Tror ni att Stieg Larsson någonsin hade tänkt avslöja vad Lisbeth Salander kom på för svar i bok två och som hon sedan glömde bort efter skottet i huvudet, eller tror ni att han skrev att hon kom på svaret och sedan glömde bort det bara för att gäcka oss läsare?
Min mamma har köpt filmen, så vi ska se den i slutet av veckan, och jag befarar förstås att jag kommer att bli very muy irriterad eftersom filmerna aldrig är lika bra som böckerna. Någon som har läst böckerna som kan komma med ett betyg om filmen?
Det finns såklart hur mycket som helst i böckerna som är bra (och även en del som är tråååkigt, till exempel all seg fakta om Säpo), så jag kan inte nämna allt. :P Dessutom har min hjärna inte hunnit sortera allt ännu.
Ni som har läst böckerna, vilka avsnitt tycker ni är bäst? Vad tycker ni om böckerna?
Mvh,
Moa
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Jag är på sista boken nu och kan bara hålla med - otroligt bra böcker! Har precis tagit mig igenom Säpo-info-delen och den var tung, men jag tycker att dessa små ("små") infostycken ger boken en mer verklig ton. Berättelserna känns mer äkta!
Blir lite arg nu på att gåtan inte löstes (vilket jag fotfarande väntade på men nu vet jag ju det ändå), för jag hade velat veta hur hon tänkte ut det där "lätta". Samtidigt förmodar jag att jag inte läste tillräckligt bra mellan raderna där, det finns säkert någonstans…
Jag läser väldigt många timmar i sträck nu för att ta mig framåt i sista boken - kan inte vänta på att se hela Zala-gruppen åka på däng! För, det misstänker jag att de kommer göra (säg inget för jag kommer hålla för öronen, hehe!).
Filmen ska jag också se i nästa vecka! Har velat läsa böckerna först och jag tror liksom du att filmen, och kommande filmer kommer vara en stor besvikelse. Är ju omöjligt att få med allt i dem!
Jag gillade första boken mer än andra, men nu när jag kommit en bit in i tredje tror jag att andra och tredje kommer klå första, mycket för att man nu lärt känna karaktärerna så väl att man förstår hur de tänker och vad de är benägna att göra…
Och nu ska det läsas! ;)