Annons:
Etikettövrigt
Läst 2145 ggr
Ilokay
2008-01-07 17:02

vad gör en bra bok bra?

    och en dålig bok dålig? är det bara smaken som avgör?

själv så väljer jag mina böcker efter smak men visst, det finns faktiskt böcker som inte alls är min smak som jag ändå suttit och läst dagar i sträck!  

mvh Zandra

Annons:
SusanneStromstedt
2008-01-09 11:22
#1

En bra bok är skriven av författare,som kan fånga känslorna och djupet,som skriver med inlevelse så att det känns som om man själv är där och upplever detta.

En dålig bok är skriven av en klåpare utan finess…

patchezz
2008-01-29 02:27
#2

Haha, håller med förgående talare eller skrivare i detta fall :P Mycket bra sagt. En bok som inte har några känslor är oläsbar för min del. Något måste finnas där för att man ska bli intresserad och läsa vidare och det är något man känner efter några sidor.

Och visst kan författare ha det men jag tror också på att det är helt hur de själva lägger upp boken när de skriver den för jag har läst superbra böcker av flera författare som också skrivit riktigt kassa böcker utan någon som helst feeling.

Sara
2008-02-02 00:23
#3

En bra bok har en twist och man kan inte förutse hur boken slutar.

Sara

Maria
2008-02-02 10:24
#4

Det beror alldeles på vad det är för böcker vi pratar om. Jag håller med om det ni skriver tidigare men handlar det om fackböcker t.ex så är det andra aspekter som är viktiga. Ett bra register, lättläst text för den som inte är insatt i ämnet. Bilderna betyder jättemycket t.ex i naturböcker eller kokböcker.

I en barnbok så tycker jag att illustrationerna betyder oerhört mycket och ett "roligt språk".

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

patchezz
2008-02-03 02:24
#5

#4 Håller med dig angående fackböcker! kan låta ytligt men utan bra bilder ingen bra bok! Jag går oftast efter bilderna faktiskt pinsamt nog. Vet dock att information egentligen är mer pålitlig i de böcker utan bilder. Oftast iaf. med tung tung engelska som man ändå inte förstår mycket av. Tycker verkligen inte om såna böcker jag läser mycket zoologi och det är verkligen tunga texter med mycket svåra ord som man inte direkt använder i vardagsengelskan.

IdaS-A
2008-03-14 00:09
#6

En bra bok läser jag ut direkt. En bra bok fångar mitt intresse från de första sidorna och tappar inte mitt intresse under läsningens gång. En bra bok gör att jag vill lära känna karaktärerna snabbt! En bra bok ska man inte kunna lista ut hur den slutar. En bra bok ska kunna förmedla känsla, sinnesstämmningar osv. Detta är vad en bra bok är för mig, en skönlitterär bok.

Annons:
[Linsenhejhej]
2013-12-25 11:42
#7

Jag söker alltid efter innehåll. Jag gillar när jag lär mig något av boken och när den får mig att tänka, och känna.  

Edit: Oj, gammal tråd.

Upp till toppen
Annons: