Stephen Kings böcker
Jag äger inte en enda bok av Stephen King men känner att jag skulle vilja samla på mig hans verk. Det är ju en redig hög med böcker och jag kommer inte kunna köpa allt med en gång, har själv inga favoriter utan bara läst någon bok här och där. Behöver lite hjälpa med att komma igång.
Vilka böcker tycker ni bäst om? Vilka ska jag börja att köpa?
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Den gröna milen👌
/Maria
Jag har för övrigt alltid tyckt att Stephen King ska få Nobels litteraturpris😊
/Maria
Tycker han är fasligt ojämn, King. Han skriver alltid skickligt, men inte alltid så att jag gillar vad han presterar.
Dark Tower-sviten är ganska bra, men sista boken är något av en besvikelse.
Talisman och Black House bildar tillsammans en story att sjunka in i, trots att den ena är gammal och den andra ganska ny.
Eyes of the Dragon älskade jag när jag var yngre, liksom Christine och Carrie. De två sista är väl verkligen "Classic King". Cujo fick jag mardrömmar av. It, Salems Lot och The Stand läste jag sönder.
Bland de något nyare gillade jag bland annat Rose Madder och Dolores Claiborne. Där ger han röst åt i sina kvinnliga karaktärer på fascinerande sätt.
Ett tag skrev han märkliga böcker, som i alla fall inte gav mig något, som Cell, From a Buick 8, The girl who loved Tom Gordon och Everthing's eventual.
I de senare böckerna, som Under the Dome, The Outsider och böckerna om Bill Hodges har han ryckt upp sig igen.
The Shining och Pet Sematary är mina favoriter. Men ja som sagt, fasligt ojämn, det märks att han varit påverkad när han skrev en del böcker, typ Knackarna vill jag minnas som en… Speciell upplevelse, men det är många år sedan jag tragglade mig igenom den.
Eyes of the dragon och The Green mile hör också till favoriterna.
Bloody but unbowed I stand tall at the oar And I'll climb their scaffold once they bring me back to shore I'm master of my fate, I am captain of my soul And I'll ride this boat, all the way, to hell
Jag har aldrig läst någonting av honom, mest beroende på att jag har trott att hans böcker är rejält otäcka. Förstår nu att så inte är fallet, men vilka böcker är bra och inte så otäcka?
/Désirée
#5: Otäcka är de nog alla, men på olika vis. Det är ju väldigt individuellt vad man tycker är otäckt.
Att skriva : en hantverkares memoarer är en av mina favoriter, fast det är ju inte hans vanliga genre.
The Body känner många till men vet kanske inte att det är ”den”. Det är många som bara känner till filmen, Stand by me.
#0: Såg nu att Bokus hade ganska bra pris på en del av Kings e-böcker. Som The Stand för 21 spänn och Under the Dome för 31. Med flera.
#3 Ja jag har förstått att han ses som ojämn i sitt sätt att skriva. Ska kolla in några av dom du skriver om.
#4 Jaså? 😂På vilket sätt var den speciell tycker du?
#7 "Att skriva: en hantverkares memoarer" måste jag bara köpa in känner jag, även om det inte hör till hans vanliga genre. Kanske kan vara nyttig att läsa eftersom jag skriver själv.
#8 Det måste jag kolla in!
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
Förr när jag läste böcker av en författare jag inte läst tidigare brukade jag alltid börja med den första utgivna. Men det är inte nödvändigt när det gäller Stephen King. Romanerna finns säkert på dom flesta bibliotek och det är bara att söka upp en lugn plats och börja läsa lite och se om det är något man fastnar för och vill låna hem. Flera av Stephen Kings romaner har också filmatiserats. Men jag föredrar nog läsa böckerna.
Jag gillar Kings böcker men tycker att Dean. R. Koontz är bättre.
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Ja, jag är kanske inte rätt person att fråga då jag bara har läst en enda av hans böcker, men jag tycker att Eldfödd (org. titel Firestarter) var bra. Vet att den även finns filmatiserad, men då jag tyckte slutet på boken var bitterljuvt så hade jag ingen önskan att se filmen. (För er som har läst boken, Andy var min favorit karaktär, så då förstår ni vad jag menar…)
Har haft intresse av att kolla upp DET, efter att ha sett första filmen, men det har aldrig blivit av.
- Redigerat 2020-10-12 04:04 av [Moon AppleGrey]