Harry Potter för 8-åring?
Vi började med bröderna Lejonhjärta men jag tror den kan vara lite för läskig. Hur är det med Harry Potter, första boken? Jag har sett filmen, läst en del av boken men tänkte inte hur den skulle te sig från ett barns perspektiv. Ni som läst den, vad tror ni?
"I'm too old for this shit."
#0: Vill minnas att Harry Potter och de vises sten rekommenderas från 9år.
(Filmen från 11år.)
Tycker det är svårt med åldersgränser, barn är så otroligt olika långt fram i utvecklingen. 8-9-åriga jag hade nog tyckt slutet var lite för läskigt i både boken och filmen men så var jag en riktig räddhare på den tiden också. 😖
// Harley
#1 Bra poäng, kanske bäst att vänta lite med den
Säger som #1 att det är svårt eftersom barn utvecklas så olika.
Medan ovan skulle tycka slutet var läskigt så hade jag inte problem alls med Harry Potter i den åldern utan tyckte den var spännande!
Tänker att man kan ju testa och se hur det går? Blir barnet rädd eller liknande får man bemöta det då med att prata om vad som känns läskigt och kanske då också ta tillfället att prata om skillnaden på fiktion och verklighet osv.
Men testa! 😁
"Better Yehet today than Kkaebsong tomorrow"
Todays fortune: You're shit out of luck
#2 Jättebra tips det också!
Nu när jag har er på tråden då, hur skulle man kunna göra med saker som anses problematiska i böckerna? Egentligen tycker jag nog att det är för stora diskussioner för en åttaåring men samtidigt vill jag inte underblåsa stereotyper och dåliga idéer så att säga.
#4: Där är jag inte till någon hjälp tyvärr, känner mig för dåligt insatt och opedagogisk när det kommer till barn. 🙃
Du kan säkert få bra tips inne på Barn iFokus också, när jag har ramlat in där och tittat runt verkar det finnas många kloka som delar med sig av sina kunskaper.
// Harley
#5 Tack, ska kolla in där, tänkte skriva där också :)
Karlsson på taket kanske kan passa en åttaåring?
Ger många diskussioner om hur man uppför sig mot och behandlar andra människor.
- Redigerat 2022-01-29 14:02 av Vixxen
#7 Bra, tack!
#8: Anna Hansson har skrivit många böcker som passar barn i den åldern.
Både spännande böcker och roliga!
Monsterhotellet bland annat.
Som flera både här och på annat håll säger, är det där med ålderskategorisering av barnböcker problematiskt - men det behövs av praktiska skäl. Förlagen, bokhandeln och biblioteken behöver det. Och då är Harrypotterböckerna klassificerade som mellanåldersböcker, 9-12 år, hcg på bibblan.
Filmerna har en högre åldersgräns, men som mitt 9-åriga barnbarn förklarade: Dom är ganska läskiga, särskilt de senare och för ömtåliga personer som mormor. (Han tycker jag är lite mesig av mig)
Nu har den första HP-volymen, Harry Potter och de vises sten, kommit i en rikligt illustrerad praktupplaga, tjock är den och tung, 1,5 kg. På Bokus finns en hel rad mycket entusiastiska omdömen av denna, många föräldrar som läst den tillsamman med 7-åringar och som varmt rekommenderar den för så unga barn. Lite överraskande, tycker jag, men Harry Potter fortsätter att överraska och fånga barn.
Så varför inte pröva den här utgåvan!?
~ Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår ~
haflingerforum.nu
- Redigerat 2022-01-31 16:09 av BrittaD