Litteratur iFokus

Litteratur

Läst 103 ggr
Zadeira
1

Ljudbokslyssning på datorn

Jag är intresserad av en ljudbokstjänst där man kan lyssna på ljudböcker direkt i datorn, antingen genom något nedladdat program eller online. Både Bookbeat och Nextory går enbart genom mobil eller surfplatta. Jag vill inte köpa enstaka bok och ladda ner som ljudbok på ex Adlibris, inte heller låna på bibliotekstjänst, utan skulle vilja ha en tjänst som erbjuder lyssning på samma vis som de stora ljudboksapparna.

Någon som vet om det finns?

Herveaux
0

Jag föredrar att lyssna på engelska så jag kör Audible. 🥰
Där kan man lyssna direkt på hemsidan när man sitter vid datorn, via appen på mobilen/plattan, eller ladda ner sina böcker och lyssna offline.

// Harley

Zadeira
0

#1 Vad kostar det?

Syntium
1

Jag vet att man kunde lyssna i browsern på datorn med Storytel, men det är några år sen jag hade det. Märkligt att de gör en tjänst sämre.

Angående audible så gå in på deras hemsida och kolla. Har sett många youtubers göra samarbeten med dom så du kanske skulle kunna få nån gratisbok också om du hittar någon.

"I'm too old for this shit."

Herveaux
1

#2: Här kan du läsa mer om Audibles olika membership plans:
https://help.audible.co.uk/s/article/what-are-the-different-membership-plans-audible-offers
Jag vart medlem för ett antal år sedan och då kunde jag bara bli medlem på Audible UK och inte Audible US, vet inte om det är annorlunda nu. I stort sett samma utbud hos båda.

Jag betalar årsvis vilket kostar £69.99, ca 720kr (runt 60kr/mån om man slår ut det), och då får jag också 12 credits.
Köpta böcker är mina att behålla även om jag avslutar medlemskapet.

Som medlem får man bättre priser på böckerna och kan välja att köpa dem för credits (1 bok = 1 credit) eller egna pengar.
Jag brukar klara mig på de credits jag får med medlemskapet men annars kan man köpa fler (vilket alltid blir billigare än att köpa böckerna för egna pengar).
Om jag minns rätt så kostar 3 credits £18, 225kr (75kr/credit) och under
"double credit"-kampanjer 6 credits £18, 225kr (37kr/credit).

Vid de få tillfällen jag stött på tekniska problem så har kundservicen varit över förväntan. Snabba svar och otroligt trevliga och hjälpsamma.

De verkar ha kvar sin gratis 30 dagars prova-på-period då man också får en bok gratis.
Ingen bindningstid så bara att hoppa av om man inte vill hänga kvar.

Ber om ursäkt om jag skriver obegripligt, jag fick inte sova så mycket inatt pga grannens party…

// Harley

Pyttelite
0

Tror att Bibliotekstjänst ger dig möjlighet att lyssna via dator oxå.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Zadeira
0

#4 Kollade Audible och det är ju tyvärr inte mycket på svenska. Helst skulle jag vilja ha det, men eftersom Audible hade 30 dagar gratis så provar jag det i alla fall så länge, i alla fall det utbudet man får gratis. Vet du hur man laddar ner en bok till datorn från Audible? Jag verkar bara kunna köra från hemsidans spelare.

#5 Jag kollade bivliotekstjänst men jag hittade bara att man måste lyssna i telefon/surfplatta och inget alternativ att göra det genom dator.

Pyttelite
0

Ok - kolla på dit närmsta bibliotek - den här informationen är från Götabiblioteken men ditt bibliotek har säker ngt liknande.

Du kan välja att läsa eller lyssna strömmande uppkopplad mot internet, eller att ladda ner boken.

Om du vill låna och läsa en e-bok på din smarta telefon eller din surfplatta är det enklaste sättet att göra det i vår app Biblio.

Du kan också låna e-böcker och läsa på din dator eller ladda ner till din läsplatta. Då behöver du ett Adobe-id samt ett program eller en app för att läsa e-boken i. Detta alternativ fungerar även till din surfplatta eller smarta telefon om du inte kan använda appen Biblio. Vilket program eller app du behöver beror på vilken typ av enhet du vill använda.

Klicka på knapparna nedan för att komma till steg-för-steg-manualer till olika enheter.

Ett tredje alternativ för att läsa e-böcker är att läsa boken strömmande via Götabibliotekens hemsida.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Herveaux
0

#6: Jag har inte provat att ladda ner själv så jag tar hjälp av Audible's support här. 😅

Först behöver du AudibleSync App - den finns att ladda ner gratis här:
https://help.audible.co.uk/s/article/what-is-the-audiblesync-app
Du hittar länken vid Step 1.

När appen är installerad laddar du ner din bok så här:
https://help.audible.co.uk/s/article/how-do-i-download-a-title-in-the-audiblesync-app

// Harley

Zadeira
0

#8 Tack för all din hjälp! Super!

Herveaux
0

#9: Inga problem! Lärde jag mig också något nytt, så tack tillbaka. 😄

// Harley