Litteratur iFokus

Litteratur

Etiketterdiskussionerförfattare
Läst 122 ggr
Tarotstollan
3

Nobelpriset 2022.

Franska författarinnan Annie Ernaux fick årets Nobelpris i litteratur.

Har ni läst henne? Vad tycker ni om att hon fick priset? Era tankar?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

DesK
3

Har inte läst, men låter intressant, så kommer att läsa framöver 😊

/Désirée

Tarotstollan
3

Jag har aldrig läst något av henne men hade heller aldrig hört talas om henne innan.
Såg lite om henne nu på reprisen av Babel och säger som DesK att hon låter intressant som författarinna.

Kollade in på stadsbiblioteket men de verkar bara ha 4-5 böcker av henne på svenska och kön varierade från 12 - 22 stycken som väntade på att få läsa någon av hennes böcker.

Maria
4

Det är ytterst sällan jag läst vinnare av nobelpriset.
Sist var det väl Doris Lessings bok om katter 😀

/Maria

BritaD
4

Jag har inte läst henne, men eftersom hon var med på Babel veckan innan, hade jag reserverat några av hennes böcker, redan innan Nobelpriset tillkännagavs.

Så nu sitter jag här redo att läsa Åren, som jag hämtade igår kväll. 😀

Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår

Tarotstollan
3

Ja, de frågade ju i programmet om hon skulle få priset eller ej.
Du får berätta vad du tyckte om boken när du läst den.

BritaD
2

#5: #5: Det skall jag göra, men jag har bara hunnit halvvägs än så …

…men så här skrev MonicaLagerquist i tråden här bredvid den 13/10:

" Vilken härlig bok. Den kan jag varmt rekommendera.

Annie Ernaux: Åren"

BritaD
3

#5: Åren: kanske inte den fösta av Annie Ernaux´s böcker man skall läsa. Säger ju många, och jag håller med.

Tyckte den originella formen, som kallas en kollektiv memoar var lite knepig att hitta in i. Egna minnen blandas med stora och små händelser framför allt i Frankrike. Det är väl detta att tidsmarkörerna och referenserna är franska som gör det svårt att hänga med. Kriget i Algeriet, franska TV-program och böcker … men i de senare årtiondena känner man igen sig, och där är hon både skarp och rolig, och vad man till slut får med sig är tankarna kring vad ett människoliv är.

Men, nja, inte en bok jag kommer att minnas särskilt länge. Sorry.

• Redigerat 2022-10-21 13:38 av BritaD
Tarotstollan
3

Tror de rekommenderade i Babel att det var bäst att börja med hennes böcker om sin mamma och pappa.
Men bra att veta ändå för framtida läsning.
Kommer du att läsa några mer böcker av henne tror du?

BritaD
2

#8: Jag skulle vilja lyssna på någon av hennes böcker, eftersom hon skriver både avskalat, vackert och detaljrikt, tror det skulle vara fint att lyssna på. Naturligtvis då med lämpliga uppläsare.

När hon presenterades som årets Nobelpristagare var det ju ett par fina uppläsningar av hennes texter i TV. Sköna att lyssna på.

Nu håller ju Norstedts på att se över ljudböckerna, drog in allt gammalt för att förhandla om rättigheter och sånt, så jag hoppas att det blir några nya, fina ljudböcker så småningom.