Boktips för julklapp?
Dags för inköp av årets julklappsbok vilket borde vara ganska enkelt eftersom jag själv beställer den så att det blir rätt. 😉😀
Men jag behöver tips! Jag gillar inte krim/deckare/rysare och heller inte chick-lit så det går bort.
Några av mina absoluta favoritförfattare är Marianne Fredriksson, Majgull Axelsson, Nicholas Evans och Michelle Magorian men jag har de flesta av deras böcker. Vanlig skönlitteratur kan man väl säga men gärna med lite "känslor, relationer och psykologi" som de ofta har i sina romaner.
Svenska eller engelska funkar, möjligen även tyska.
Vad rekommenderar ni?
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
Inte skönlitteratur men viktiga böcker är Breaking boundaries och Jorden, vår plants historia och framtid av Johan Rockström.
Vill du läsa välskrivna böcker av deckarkaraktär med en historisk twist, så rekommenderar jag Anna Ihréns böcker 😊
/Désirée
Rosengädda serien
Karin Brunck Holmqvists fristående böcker ex. potensgivarna, sirila män sökes, rapsbaggarna m fl
Pastor Viveka serien
Tänker mig att du skulle gilla Ian McEwan. Välskrivande författare, som skriver böcker i helt olika stilar. Atonement, On Chesil Beach, The Child in Time (oerhört vackert språk, men avancerad engelska även för mig), The Comfort of Strangers (otäck och till viss del obegriplig), Solar, Saturday, The Cockroach ( dråplig satir om BoJo inspirerad av Kafkas Förvandlingen).
Flera av hans böcker har blivit filmer, Chesil Beach finns nu på SvtPlay.
Flera bra författare som skriver böcker man kan "begrava" sig i
Alice Munro, Hilary Mantel, José Saramago, J. M. Coetzee.
Två nya, bra böcker som får en att känna mycket och som har bra språk; Malin Persson Giolito I dina händer och Karolina Ramqvist Bröd och Mjölk.
Tror du skulle gilla Inger Alfvéns romaner, kanske har du redan läst henne,
Dotter till en dotter,
S/Y Glädjen
med flera
Eller Kjell Westö, Den svavelgula himlen
Man kommer aldrig först om man går i andras fotspår
- Redigerat 2022-11-15 13:34 av BritaD
Jag är inne på #3:s spår, och Bröd och mjölk av Karolina Ramqvist vill jag också tipsa om.
Själv skulle jag kunna ha på önskelistan till exempel Björnjägarens döttrar av Anneli Jordahl, och Färskt vatten till blommorna av Valéri Perrin, men dessa har jag alltså inte läst än.
Kate Atkinson är en författare du kan kolla in också.
Tack hörrni! Nu fick jag dock ett nytt problem, vilken bok skall jag välja…? 🙃🤗
Flera tips som jag redan har läst eller kikat på = ni hamnade precis rätt med rekommendationerna. Det är ju inte ert "fel" att jag redan har läst dem (och en bra bok tål att läsas igen!).😀
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com