Låna digitala böcker på bibliotek svårare och svårare
Den omvandling för ebokslån som genomförs nu tycker jag är snudd på katastrof.
Flera bibliotek i min närhet använder appen Biblio som inte fungerar så bra.
Av olika anledningar kan jag bara låna eböcker just nu, men lyckas inte ens logga in på deras webversion.
Finns inte på kartan att jag skulle kunna läsa böcker på mobilen eller på min surfplatta - men det är tydligen det nya normala och det som appen och sidan är utvecklad för.
Jag skulle hjälpa maken igår att hitta en ljudbok via deras app, på hans surfplatta.
Det fanns flera hundra stod det, men när de skulle visas fanns inte en enda.
Jag har kort på ett bibliotek som kör Overdrive, det är lite bättre, men ofta en del frustration, och deras uppdelning i genrer är lika katastrofal som Biblios.
Det är som om de tror att alla vill läsa deckare eller också nåt romantiskt. Det finns ingen kategori för stora romanbyggen - kvalitetslitteratur - klassiker.
Sedan detta började för ett par år sedan har jag haft mycket kommunikation med våra bibliotek, man man har bestämt sig. Med tanke på att biblioteken är skattefinansierade tycker jag det är skandal.
Skandal är verkligen ordet. Tanken är ju att underlätta läsandet, inte omöjliggöra det!
"Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end." ~John Lennon
Jag tycker också att Biblio är väldigt dålig. Den funkar att lyssna och läsa på, men det är något med designen som gör det väldigt svårt att hitta nya böcker. Ibland söker man på en författare och får inga resultat trots att man vet att böckerna finns. Om man bara går in på sökfunktionen och filtrerar så står det att det finns tusentals böcker, men man får inte det intrycket när man browsar. Har gett upp på att använda den för att hitta nya böcker, söker bara på de jag redan vet att jag vill läsa eller lyssna på.
Det verkar också som att det är en del typ självpublicerade böcker, och böcker uppdelade i korta delar, så det blir mycket ointressant innehåll att scrolla förbi. Jag gillar t.ex. en författare som heter Gunnar Wall och som skriver väldigt långa böcker, och av någon anledning är ljudboksversionerna av vissa av dem uppdelade efter kapitel. Kapitlen från de olika böckerna sorteras inte i någon slags logisk ordning heller, så det är bara en jävla oreda att scrolla igenom.
Sajtvärd på Skrivlust
Jag hoppas hinna ringa dem imorgon och klaga och få lite rätsida på hur de tänker att man skall hitta böcker. Hoppas fler gör det.
Jag kan inte ens logga in på deras websida nu.

TS Har du problem med att läsa böcker så finns ju Legimus.
Tycärr finns inte allla böcker där men många böcker finns ju.
Smidigt att ladda hem böcker därifrån
Stolt ägare till tre La permer
Ja, jag ringde och fick tala med en mycket vänlig person. Jag fick hjälp steg för steg att hitta det jag ville. Om det finns dåligt med böcker att välja mellan, så är det sitt bibliotek man skall klaga hos.
Klassificeringen var de medvetna om och det är uppdatering på gång, men det finns andra saker som ligger före.
Jag kunde skriva in Klassisk litteratur i sökrutan och hitta lite alternativ, det finns bl a en utgivningsserie som heter något med klassiker.
Måste säga att det gör mig lite ledsen att e-boken är så lågt prioriterad.
Jag accepterar att många föredrar det taktila i att kunna hålla och bläddra i den fysisk bok, men e-boken har många fördelar.
Bara det att man kan ändra textstorlek, radavstånd, radbredd, etc själv, gör dem till ett mycket mer tillgängligt alternativ. Det har också visat sig att pojkar läser mer på e-boksläsare än fysiska böcker. Och pojkar behöver verkligen läsa mer, inte mindre.
Det gör mig också ledsen att det igen är kopieringsskydd och legala frågor som står i vägen för tillgängligare böcker.
Det blir nästan som att ha ett bibliotek där man kan låna böcker, men man får bara läsa den i deras lokaler.
Mvh // Johan
Det faktiskt ganska konstigt att detta sker med e-böcker, samtidigt som det kommer ett stort EU-direktiv om tillgänglighet.
Om något borde tillgängligheten av e-böcker få öka istället för att låsas in i en app som inte ens fungerar på e-ink-bokläsare.
Mvh // Johan
#8: Vad är en e-ink-bokläsare?
Och varför skapar man två olika system? Biblio fungerar inte på Kobo-plattor och de är ju väldigt stora i Sverige. Det är tänkt för telefoner och surfplattor, samtidigt som vi uppmanas att använda den sortens skärmar mindre.
Jag fick åka till en grannkommun och fixa lånekort på ett bibliotek som använder Libby, där man kan ladda ner böcker direkt till läsplatta via Overdrive. Inte helt ok med det systemet heller.
Jag har hittat ett par sajter där man kan ladda ner gratis e-böcker:
https://www.gutenberg.org/
https://standardebooks.org/ebooks
Det är inte det att jag vill ha gratis böcker, jag har köpt en del, men jag läser så mycket så det skulle bli orimligt dyrt att köpa alla e-böcker. Däremot stödjer jag gärna dessa sidor.
Gutenberg kan man stödja via Paypal, men den andra var lite knepigare. Har mailat och frågat dem varför de inte har Paypal, men har inte fått något riktigt svar.
e-ink är en typ av skärm som känns som att man läser på papper. Den är t ex inte bakgrundsbelyst. Den uppdateras bara när något ändras på den, så det existerar absolut inget flimmer över huvud taget.
Tack vare detta så förbrukar den bara energi (batteri) när man byter sida i boken, så du kan lätt läsa böcker i en månad utan att ladda den.
Men andra ord perfekt för böcker.
Mvh // Johan
#10: Nu har jag ju redan 2 st Kobo, men den låter verkligen intressant. Jag blir trött i ögonen ibland av den också.
#11: Den bör ha e-ink skärm. Vissa är belysta från sidan, andra hel obelysta. Har sina för och nackdelar.
Mvh // Johan