Vad läser du just nu?
Vilken bok upptar din tid och dina tankar just nu?
Själv sitter jag med näsan långt nere i
"Kuslig likhet" av Patricia Cornwell
Otroligt bra bok, tycker om alla böckerna som handlar om "Kay Scarpetta" men jag är dum nog att inte läsa dom i kronologisk ordning. Men men det får bli en annan dag.

Egentligen läser jag Äldre gudat av Edding nu.. Skitbra bok egentligen! Men tyvärr blir det extremt sällan jag sätter mig ner & läser den..
Och mitt i Eddingsboken fick jag boken Den makalöse Maurice & hans kultiverade gnagare av Terry Pratchett…och den läste jag ut på en dag :-P
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken
Sjöfararna av Diana Gabaldon just nu :)
#1 Haha Terry Pratchett älskar hans böcker :) Jag är lite småkär i mormor vädervax och döden :)

Svinalängorna av Alakoski…den är …så där…
Jag läser Kvinnan som var en fyr av Viveca Lärn.
Just nu läser jag Boy in the Water av Stephen Dobyns. Lite seg.

Jag har börjat på Den Inre Kretsen av Mari Jungstedt men det är svårt att komma in i den när man somnar efter en halv sida…
De föregående böckerna av henne har iaf varit kanonbra och utlästa på bara någon dag men då var det också ljust på kvällarna..
Slumplycka av Alice Lyttkens.

Själv är det två böcker som är öppna för tillfället, King´s Revolvermannen och Koontz Odd Thomas
#1, hängiven Edding-fan som jag är, vilken bok är det? Gör smått ont av att ha missat en ;)

Massor, hemma är det "På kärleksspaning i Hamburgerland" & i skolan "Zeina & Nalle och otroheten".
/ Cissi, medarbetare på Kanin
www.frihetenskaniner.se

Hemma läser jag ingenting just nu, men i skolan läser vi (hela klassen) "En komikers uppväxt" av Jonas Gardell. Dock gillar jag den inte så mycket, utan är rent av tvungen att läsa den. Någon som har läst den?

Jag har alltid flera böcker på gång, beroende på humör, dessa just nu:
- Robertson Davies - Medicinmannen
- Jules Hardy - Kameleonten (funderar på att skippa den, seeg)
- Sophie Kinsella - Shopaholic Abroad
- David Liss - Kaffehandleren
- John Matthews - Past Imperfect
- A McCall Smith - The Right Attitude To Rain
- Leoni Swann - Glennkill
- Jeanette Winterson - Det finns annan frukt än apelsiner
Älskar Gabaldon böckerna så jag är lite avundsjuk på er som inte läst dem än. 
Själv läser jag Lycka och ett par blå skor av Alexander McCall Smith. Inte så avancerad och djup utan mer avslappnande och lättläst men ändå med en hel del poänger.
Sara

#11 Har läst den för länge sen & minns att jag gillade den iaf =)
#9 Boken heter Äldre gudar & är första boken av 4 ur serien Drömmarna
// Emma, aka Althea
har ni läst goda omen, ni som läser pratchett ?
jag läser just nu kärlekens historia av nicole krauss, mycket märklig bok.
och sen har jag börjat bläddra i kitchen confidential av anthony bourdain.
jag har en tendens att börja läsa en, sen kommer en annan, sen kommer en tredje….sen blir jag aldrig klar :P
#14, jag läste precis sista o 4:e boken ur drömmarna, yngre gudar. bra slut! och bra serie..inte i närheten av belgarion men bra ;)
Just nu läser jag David Gemmel och bok två ur rigante sagan som heter midnight falcon.
Just nu är det Systrar i Jeans, fjärde sommaren. Andra gången jag läser den, de andra tre har jag läst ungefär 5 gånger vardera. xD
Mvh Johanna
www.fotografjohanna.se
#15 goda omen? Nu måste jag fundera lite har läst dom flesta av pratchett (vänder om mig och tittar i bokhyllan, yes där står den)
Jup jag har läst den :)

// Emma, aka Althea

Läser Förföljd av Catharina Ingelman-Sundberg. Fortsättning på hennes bok Brännmärkt. Jättebra historiska romaner!!! ;)

I högen bredvid sängen ligger Från Alexander till Augustus av Sture Linnér överst, den läser jag när jag är pigg. Den är mycket intressant om hellenismen. Sen ligger Carpe Jugulum av Pratchett, jag har inte läst den förut och den är mycket lovande. The Mac Feegles och häxorna är med, det är gott nog. Sen ligger en lättläst bok att ta till när jag inte orkar något tyngre; The Reluctant Widow av Georgette Heyer, lättläst historisk romantisk. Ungefär som Barbara Cartland önskade att hon kunde skriva.
Tänkte för ett tag ge mig på The Silmarillion av Tolkien och än så länge går det över förväntningarna. Tycker inte alls att den är så jobbig som folk påstår.
Värdinna på Fantasy
Medarbetare på World of Warcraft
Precis läst ut Svensk Maffia (läs min recension här på sidan) av Lasse Weirup och Matti Larsson.
Nästa bok blir Lasermannen av Gellert Tamas.
Samtidigt så kör jag lite Photoshopkurs på distans, och läser såklart böcker om det också :o)
mvh Martin

"De oskyldigas Tystnad" av Somaly Mam…….
Handlar om hur Somaly kämpar mot människohandel i Asien.
(Jag skrev den här boken för att jag vet att jag en dag kommer att mista livet, och jag vill inte lämna den här världen utan att ha gjort mig hörd.)
Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna
Nu har jag läst klart min "kuslig likhet" och ska börja på
"döden ligger lågt" av terry pratchett….. igen, den boken får mig alltid att skratta :D
just nu läser jag stolthet och fördom ..

#26 och # 27 Dem kan man inte läsa för många gånger! :)
#28 så sant så sant… döden ligger lågt börjar bli riktigt utsliten :)

Har tänkt ge mig in på Åsa Larssons böcker, men den första har varit slut överallt jag varit, får väl beställa den på nätet.

Just nu läser jag Hemsöborna- har inte läst den förut!

Jag brukar ha två böcker på gång samtidigt, en vanlig bok och en ljudbok. Just nu läser jag Stieg Larssons första bok och har just lyssnat klart på Läckbergs Predikanten, har läst den som bok förut. I morgon skall jag börja på en ny ljudbok, funderar på Utvandrarna.
Just nu läser jag Conny Palmkvist Hej då allihopa men på finska. Här läst originalet och det kan jag rekommendera.
Nu läser jag Och fjättra Lilith i kedjor av Åsa Schwarz.

Sagan om Isfolket - Margit Sandemo, tyvärr finns det aldrig så många i följd på biblioteket, som jag vill läsa på en månad, det slutar alltid med att jag läst ut alla, 3 dagar efter jag lånat dom….
Fladdermusmannen av Jo Nesbö. (och så fortfarande Boy in the Water då.)
Idag kommer även två mycket, mycket efterlängtade kokböcker, Jamie Olivers nya och Nigella Lawsons nya, så de ska jag direkt kasta mig över.
har gått över till bok 3 i rigante sagan som heter RavenHeart, håller också på med terry pratchett - små gudar :)
Försöker slita mig från Stieg Larssons 3 dje bok Luftslottet som sprängdes. Helt makalöst bra! Definitivt den bästa svenska "deckare" jag läst, och serien kan även konkurera med de internationella "storheterna". Rekommenderas verkligen!

Jag läser just nu "tusen små bitar" av james frey, läst den tidigare och älskar den! perfekt om du gillar självbiografier!
Jag läser just nu "Måltavla Jason Bourne" av Eric van Lustbader. Det är en fortsättning på Robert Ludlums trilogi om Jason Bourne (tredje aktuell som film just nu). Eftersom Ludlum själv är död har Lustbader fått i uppdrag att fortsätta. Har snart läst klart och den håller lika hög klass som Ludlums egna böcker.
Stieg Larssons sista bok :) Spännande värre *ler*
#41 samma här..bara ett par sidor kvar * så spännande*
Jusst nu sitter jag med engelskans "Go ask Alice" som vi läser i skolan. Tycker den är ganska tråkig, men endå intressant, eftersom man vet att den är skriven på riktigt. Att det verkligen kan hända sånna saker?
Men på fritiden, då jag har tid, läser jag "Labyrinten." En väldigt intressant bok, redan från första sidan. Jag har inte hunnit läsa så långt, mend en är varmt rekomenderad.
Jag har suttit med näsan tryckt i Eragon sedan i fredags när jag lånade den. Snart är den dock slut… Det är faktiskt bättre än första gången ;P Sen så läser jag Tre önskningar av Liane Moriarty som jag inte kommit in i riktigt, men jag har hört så mycket bra om den så jag måste läsa den ändå. Sen har vi Små citroner gula av Kajsa Ingemarsson och Barry Trotter och den skamlösa parodin av Michael Gerber och ingen av dom har jag kommit spc. långt in i heller.
Hanna
Jag läser Anna Karenina av Leo Tolstoj just nu. Läser ryska klassiker i perioder. Haft den här i flera år men hamnade i fel bokhylla så jag glömde bort den ett tag men kom som tur var på att jag hade den i somras. Mycket bra och lagom lättläst och engagerande att läsa några kapitel av innan jag ska sova.
Just nu läser jag Jenifer Staten av Max Barry. Är precis i början av den, men den imponerar inte på mig ännu.. tur att den är så lättläst, annars hade jag nog gett upp ^^'
inne på 4:e boken av rigante sagan - stormrider :) sista delen i den serien.
Havets Vargar, sanna berättelser om ubåtskriget under 2:a världskriget.
mvh Martin
Mosaikmorden av Giulio Leoni. Handlar om ett mord i Florens på 1300-talet som en prior håller på att lösa.
Just nu läser jag "små citroner gula" en av världens bästa böcker!
Avslutade häromdagen Kajsa Ingemarssons "Inte enklare än så". Tycker alla hennes böcker är helt underbara!

just nu läser jag syskon kärlek av katarina von bredow :)

Jag har fått Making money av Terry Pratchett idag. ska snart dra mig tillbaka:)
Jag har (tack vara den här sidan) fått tag i boken Äcklig som jag läser just nu. Har inte riktigt kommit in i den ännu, men den verkar bra och hemsk (det lät kanske lite skumt, men ändå ^^')
Hanna

Från #12 har jag nu läst ut Sophie Kinsellas: Shopaholic Abroad, och börjat på uppföljaren Shopaholic Ties the Knot *kul, lättläst, okrävande om än en smula irriterande…*
Även läst ut A McCall Smith: The Right Attitude to Rain - älskar Sunday Philosophy Club-serien! Längtar så tills nästa del kommer ut!
Och så läst ut Det finns annan frukt än apelsiner - otroligt bra! Jeanette Winterson skriver helt fantastiskt!
Också börjat läsa Alessandro Baricco: Nittonhundra
Nosar även på Anita Shreve: Ljus på snö

Förutom all kurslitteratur så läser jag för tillfället:
Harry Potter and the Deathly Hallows
En God Människa av Nick Hornby
The God of small things av Arundhati Roy
Emma av Jane Austen
Nu läser jag Luftslottet som sprängdes - spännande värre. Svårt att koncentrera sig att läsa kurslitteraturen. Vad har till exempel Bourdieu att komma med i jämförelse - i alla fall i spänning!
jag läser ofta många böcker samtidigt eftersom att jag recenserar till mina tidningar… läste just ut Livstid av liza marklund, och läser nu Sommarbarn och Tradingguiden. Livstid är suuuper, sommarbarn är jag inte helt inne i än, har vara läst runt 50 sidor.. sedan läser jag ju förresten också Vill du ha frihet får du ta den av måns ivarsson (ulf lundell biografi) den är helt ok!

Nu har jag lagt king och koontz åt sidan för ett tag för att fördjupa mig i Idrottsskador ;)
Sådana böcker kan jag läsa från pärm till pärm :)
Just nu läser jag Äcklig, efter att ha hört mycket bra om den här på sidan.
Hanna

Flickan som lekte med elden av Stieg Larsson. Verkligen en jättebra kriminalroman!
Jag läser just nu Glenkill av Leoni Swan, Glasdjävulen av Helene Tursten, Scared to live av Stephen Booth och sisådär en hög mer keramikfacklitteratur på 4-5 stycken, förutom ljudböcker som jag lyssnar på under dagen i keramikverkstaden. Jag är sådan så jag måste alltid ha minst ett par böcker på g, åtminstone en hög brevid sängen….Läser samtidigt som jag lagar mat och tittar på tv:n…
Tänk att jag missat att det fanns ett litteratur iFokus ändå tills nu ….Nu blir det väl ännu mer böcker att plöja igenom..hu…;D

Hej! Jag läser just nu "Shantaram" av Gregory David Roberts. En sann historia i tegelstensformat. Mycket intressant och bra bok. Som "paralell bok" läser jag "Lycka- En handbok i konsten att leva". Vishetsord av Dalai Lama och Howard C. Culer som diskuterar denna konst. Mycket intressant den också och den får en att tänka till.
Efter att ha sett filmatiseringen av Stardust på bio igår (den var jättebra
) så var jag bara tvungen att börja läsa boken Stardust igen (skriven av Neil Gaiman och illustrerad av Charles Vess (massor av illustrationer i den, nästan en på varje sida =))

The Secret av Rhonda Byrne

Sjöfararna av Diana Gabaldon börjar närma sig slutet så det är snart dags att införskaffa resten av serien!

Håller fortfarande på med Irvings tegelsten, lyssnar på Flickan under gatan av Roslund & Hellström.

har nyligen börjar läsa isprinsessan av Camilla Läckberg…är sold!:p den är snart slut:p så igår beställde jag olycksfågeln och stenhuggaren kommer väl om nån dag =)
de kommer ju på tv snart :)

Leif G.W Perssons senaste bok "Faller fritt som i en dröm" Handlingen utspelar sig i Stockholm som vanligt. Tjugo år efter Palmemordet. Ett nytt spår har dykt upp…..Jättespännande, jag gillar hans sätt att skriva. Han är ironisk, humoristisk och skriver medryckande.
Jag läser just nu Eragon - Den äldste (för andra gången) av Christopher Paolini. Och Guldkompassen (Den mörka materian 1) av Phil Pullman.
Hanna

Stephen Booth - Jungfrudansen
Lågmäld engelsk deckare där landsbygsbefolkningens villkor i Derbyshire och huvudpersonernas liv dominerar och brotten kommer i bakgrunden.

Nu läser jag "En geishas memoarer" av Arthur Golden.
Har bara hunnit fram till kapitel 1, men jag är inne i en Geisha-boks period :)
Flammande korset av Diana Gabaldon :)

Läser just nu "Beundraren" av Sandra Brown. Har precis börjat på den, är inne på kapitel 2.

"What came before he shot her" av Elizabeth George. Lite ovanlig, men bra.
Annars läser jag gärna Arto Paasilinna; hans böcker är sanslöst roliga! T.ex. "Harens år", "Den ylande mjölnaren" eller "Den ljuva giftkokerskan" för att nu bara nämna några.
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk
läser needful things av stephen king för tillfället
Har alltid flera böcker på gång. Just nu är det Carina Rydbergs Den som vässar vargars tänder, Jodi Picoults Allt för min syster, Gabrielle Tergits I pionernas tid och Cutting paper work of China, som är aktuella.

#76 Åh den är ju så bra, har själv läst den ett par gånger. Gillar verkligen både S. King och D.R Koontz.

Håller på med Edwardsson senaste Winterbok…än så länge är den sådär…
just nu läser jag Eragon….e på sidan 29…
har läst ut Hjärtans fröjd några dagar sen och jag ska hämta The return of Hjärtans fröjd på biblioteket imon…idag har jag reserverat En osynlig flicka som kommer säkert om nårra dagar
Jag har precis börjat läsa, The Souls of Animals skriven av Gary A Kowalski, (tur att det finns internetbokhandel :) så man lätt får tag på sådana böcker, och till ett vettigt pris.)

Den trettonde historien av Diane Setterfield. :-D Också håller jag på med tre till böcker, men det är en annan historia. ^^

Håller på att läsa klart Svindlande höjder av Emily Bronte. En bra bok, även om den är inte är som alla andra romaner. Först är det svårt att komma igång med läsandet, boken är lite tråkig i början, men sen så blir man nästan beroende av den ;)
Måste läsas!

Inger Frimanssons Ligga Som Ett O, och jag kan inte släppa den…

Nu ere "Kerstin och jag" av Astrid Lindgren..
Har precis läst färdigt Skam av Karin Alvtegen. Fantastiskt bra bok som var svår att släppa ifrån sig.
Ikväll har jag hämtat nya beställda böcker och jag ska börja med Doris Lessings Om katter. Det ska bli spännande.
/Maria

Hobbiten nyöversättningen av Bilbo en hobbits äventyr av JRR Tolkien.
Gillar nyöversättningen.
Just nu har jag ingen bok på gång. Har läst Den hemlige kocken precis och försöker smälta all infon om tillsatser i maten. Denna bok skulle alla läsa.

Den hemlige kocken står på min julklappsönskelista, tillsammans med GI-noll av Sten Sture Skaldeman. Skaldeman är något man absolut bör läsa. Han har en härlig språkkänsla och stora kunskaper och mat och hälsa. GI-noll är precis nyutkommen. Ät dig ner i vikt kom för ett par år sedan.
Westö: Där vi en gång gått. Westö är en en finlandsvensk författare. Detta är första boken av honom för min del. Intressant om Finlands historia i seklets början (1900).

The Secret av Rhonda Byrne ,som jag är min andra omgång på :-)

"The Death Of Dalziel" av Reginald Hill. Den senaste i en ganska lång serie om poliserna Dalziel och Pascoe (med kollegor och "bus") i Yorkshire. Bra skrivet, bra spänning, bra personporträtt och aktuella brott - t.ex. denna med terroristdåd, knyter an till Londonbombningarna.
Tyskt ordspråk

Just nu läser jag"Förgätmigej" skriven av Jeanette Simonsson!Den handlar om hennes kamp mot myndigheterna som bestämmer att hennes döda systers små barn ska stanna kvar hos den gravt alkoholiserade fadern
Jag läste ut Marley och jag av John Grogan i förrgår, den rekomenderas!" :)

#92 de böckerna lyssnar jag på bara, med en helt suverän uppläsare :)

jag har precis läst ut Maria Ernestams Kleopatras kam. Jag blev lite besviken på den. Kanske hade jag förhöga förväntningar på den…Hoppas att Busters öron är bättre.
Nu ska läsa Trisse Gejls "Patriarken"
"Familjekonflikter, en något psykiskt labil dotter, en rasistisk far och en irriterande svärdotter." Låter lovande :)

Oh ja, Busters öron är jättebra! Inte som Caipirinha, men banne mig nära…:) Kleopatras kam väntar jag på tills den kommer i pocket, vilket väl lär ta ett tag då…

Leif GW Perssons "Faller fritt som i en dröm" Boken tillhör de bättre han skrivit. Hittills (jag har läst halva boken) har Leif hållit sig till ämnet utan alltför mycket utvikningar kring diverse högt uppsatta personers erotiska böjelser. Författarens alter ego (?) Bäckström har dock gjort sitt insteg i handlingen.

Jag trodde inte man fick läsa flera böcker samtidigt, att man måste koncentrera sig på en. Men jag lyckas aldrig riktigt göra det utan ger upp en för att påbörja en ny. Men kan man läsa flera samtidigt så har jag ju inte gett upp något, bara låtit den vila lite :)
Så då läser jag förtillfället:
Patrick Süskinds Parfymen (huvudboken)
George Orwells _1984
_Viriginia Woolfs _Mot fyren
_Frans Kafkas Processen

jag började nyss läsa Silverdolken av Katharine Kerr. Det är typ 5e gången jag läser den, men den är fortfarande lika bra :D

Just nu läser jag "Mig äger ingen" av Åsa Linderborg och jag lyssnar på "Passionen" av Jeanette Winterson, uppläsare Reine Brynolfsson. Båda är helt suveräna!

Shoppa inte kärlek när du längtar (av Benny Rosenqvist med Marika Hemmel). En bok som man läser ut ganska omgående :)
Jag har inte läst ut en bok på evigheter nu, börjar bara på nytt hela tiden..
Just nu läser jag mest; Goodnight Mr. Tom och Harry Potter and the deathly hallows (för andra gången iår ;P)
Så bara engelskt nu… Skumt att det blivit så ^^'
Hanna
Åke Edwardson / Jukebox.
Nästa i kön: Karin Fossum / Natt till den fjärde november.
Häxan från Portobello av Paulo Coelho. Riktigt bra bok!

Det tolfte kortet av Jefffrey Deaver en av mina absoluta favoritförfattare, har läst allt som har kommit på svenska. Har också den senaste "Tid att dö" som ligger och väntar, direkt efter att denna är avslutad.

#105 vad bra, har den på kö…har inte riktigt gillat de tidigare böckerna..

Första "Narrenboken" av Robin Hobb och Tusen år av fantasy; Resan till Mordor av Bo Eriksson
// Emma, aka Althea

Just nu är det biografin över Truman Capote som ligger i mitt knä. En märklig man, i sanning!

Jag har börjat läst "Busters öron" av Maria Ernestam. Lite försiktigt…den får inte ta slut för fort :)

"Emma" av Jane Austen

Harry Potter och dödsrelikerna. Klart bäst och mest spännande av Harry Potterböckerna. Parallellt med "dödsrelikerna" läser jag GI-noll av Sten Sture Skaldeman.
Den som vässar vargars tänder läser jag just nu
Nu är jag mitt uppe i Jerusalem av Selma Lagerlöf. Kan än så länge rekommenderas.
Änglarösten av Indridason, Arnaldur
Och i bilen Dan Brown Änglar och Demoner
Tycker faktiskt båda är ritkigt bra även om jag nog tyckte Kvinna i grönt av Indridason, Arnaldur var lite bättre
Yesterday is history, tomorrow is a mystery, but today is a gift. That is why it is called the "present."
Har precis börjat med Kerstin Ekman: Häxringarna

Aktuell läsning:
Tove Klackenberg: Inlåst. Författaren är jurist och kan det svenska rättsystemet på sina fem fingrar. Mer socialtjänstdramatik än spektakulära mord.
Wikhom-Litsfeldt Kostråden, pengarna och ideologin. Intressant läsning om varför kostråden ser ut som de gör och varför socialstyrelsen vill att vi ska äta 6-8 brödskivor per dag.
Labyrinten av…Kate Moss heter hon så tro

leva som kristen - Andrew Knowles
Nu är det Tjuven av Göran Tunström. Helt ok, men inte lika bra som Juloratoriet och Skimmer.

Smärtbäraren av Åsa Nilssone, mycket bra. I alla fall halvvägs.
Har nyligen avslutat Jag var allt du drömt av Ali Smith, mycket välskriven roman. Skulle funka bra som bokcirkelsbok, den inbjuder till en del diskussioner och funderingar (vad hände egentligen, vem var kvinnan som bodde hos familjen i flera veckor?). För övrigt gillar jag originaltiteln bättre: Occational.
Läser just nu Middlesex av Jeffrey Eugenides, annorlunda historia som känns mycket bra.
#122 Så jätteslarvigt, jag kände just att jag skrev fel på den engelska titeln på Ali Smiths bok, ska vara: The Accidental.

Svart flicka, vit flicka av Oates, verkar inte så bra som jag trodde…

#124 jag har läst ett par böcker av Oates. Började med Blonde men dom andra var inte alls lika bra.

Vilette av Charlotte Bronte, Svärdets makt av Wilbur Smith, time bites av doris lessing och last chance saloon av marian keys… salig blandning.
I dina kläder av Jane Green
Jag läser "Kroppen talar till dig" av Lise Bourbeau
Mycket intressant!

korset och stiletten har jag precis börjat på.
Jag jobbar just nu på God's War av Christopher Tyerman. Handlar om kårstågen, faktabok på tusen sidor på engelska *pust* Men riktigt intressant. Läste Brethren innan av Robyn young som handlar lite om det fast skönlitteratur, lite intressant att nu få veta hur det egentligen var och så :D

Verkan av Torbjoern Flygt….och Flyga drake av Khaled Hosseini…
ALLA måste läsa Som jag vill vara -Katarina von Bredow. Jag älskar alla hennes böcker men den här är den bästa heltklart! Så nu måste alla som vill läsa en bra bok gå och låna den!! :D

Just nu så läser jag den sista Harry Potter boken.

jag började precis läsa guldkompassen av Phil Pullman.
Stieg Trenter: Ristat i sten
Håller också på med att ta mig igenom Scott Kelby: Lightroom för digittalfotografer.

#134 Philip kom jag på att han hette, inte Phil

Christina Doctare Vägen till hälsa - Det bästa av väst och det största av öst, om Ayurvedisk medicin. Mycket intressant!
Dessutom läser jag Sten Sture Skaldemans GI Noll om viktminskning för kvinnor. Mycket bra skriven och med många goda recept! (Fast hans Ät dig ner i vikt innehåller mer teori och förklaringar av hur det funkar i kroppen.)
Tyskt ordspråk

Kungar och Drottningar av Herman Lindqvist. Intressant bok som startar med Gustav Vasa och framåt.

Precis avslutat Påven Johanna, började nyss på spelet.
Karín Wahlberg - Tröstaren
Hemma läser jag nu Nionde Grottan.
I skolan läser jag Idun - Sagan om Valhalla.
/Martina, sajtvärd på kanin.ifokus
Solbackens kaniner
Uppfödning av Holländsk kanin

jag läste för ett par dagar sedan ut eragon, läser nu bok nr två den älste, tror han heter Christopher Paolini, han som skrev den.
Just nu är det Mannen i sjön av Arnaldur Indridason. Inte alls lika bra som Glasbruket och _Kvinna i grönt.
_Läser också för tredje gången A long way down av Nick Hornby. Helt klart en av de bästa böckerna jag nånsin läst!
Jag läser 28 timmar på ett dygn, en karriärmammas dagbok av Allison Pearson. Sen blir det att hugga in på Shanghai Baby av Wei Hui.

Ian Rankin - Naming the Dead
Jag gillar Ian Rankins lite luggslitna kriminalare John Rebus i Edinburgh. Kanske för att jag gillar Edinburgh… En mycket härlig stad!
Tyskt ordspråk
Just nu läser jag Hattmakarens borg av A.J Cornin. Läste den som lite tös och nu äntligen hittade jag den på ett antikvariat på nätet.:D
Historikern läser jag just nu, minns inte författarens namn :O

Fick precis nya böcker hem i lådan.
Farornas väg, Robert Jordan
Puppan : aldrig mer en vanlig flicka, Kate Östman
När regnet faller : min väg ut ur förlossningsdepression, Brooke Shields //
//
Just nu läser jag Änglar och demoner av Dan brown….
Nu läser jag Vindens skugga av Carlos Ruiz Zafón
Jag har hört mycket gott om den och verkligen älskar början! Fast det var mer av en slump att den blev köpt då det var köp 4 för 100kr och jag hittade bara tre som jag verkligen ville ha. Så jag lät en kompis peka på en bok och jag är helnöjd med köpet än sålänge!
B. Traven - "Dödsskeppet".
Den handlar om nästan-slavarbete till sjöss vid tiden strax efter 1:a världskriget. En matros som har blivit statslös genom att han blev akterseglad och miste alla papper, sjöfartsbok, pass mm. Nu "finns han inte" och får inga normala jobb utan en gammal rostholk som smugglar vapen var det enda som fanns. Mycket känns faktiskt igen från nutiden. Omöjliga myndigheter, vrånga tjänstemän mm. Ganska ironiskt skriven. Påminner en del om "Moment 22 av Joseph Heller.
Det kunde ha varit en bra bok om den hade bantats till hälften. Nu är den s-e-g.

Konsten att vara snäll - Stefan Einhorn
Carpe Diem
Nu har jag börjat med En vinter i Stockholm av Agneta Pleijel och den är jag nästan färdig med nu. Efter den ska jag läsa Påven Johanna, började lite med den innan, men så fick jag hem både Hattmakarens borg och nu Pleijel. :D
Nu läser jag "Mitt vågräta liv" av Chelsea Handler och "Freja - sagan om Valhalla" av Johanne Hildebrandt
Hanna
Har nyss läst ut "Rapport från brandbil 82" av Dennis Smith. Loppisfynd.
Skildring av en brandmans arbete i ett av de mest branddrabbade distrikten i New York. Inga superhjältar och kraftiga överdrifter. Möjligen kan den rent av vara en sannbok, jag vet inte hur verkligeheten är för en brandman i New York
Den får betyg kodkänt.
Nästa bok:
Funny Fanny av Björn Hellberg

Läste just ut Doris Lessings debutroman som jag för stunden inte kan komma på vad den hette ;) Älskade den dock. Har nu börjat på Mankells Leopardens öga. Temat på dessa är vita människor i afrika. Alltid lika farsinerande.

Konsten att vara snäll - Stefan Einhorn
- Mycket tankeväckande!
Carpe Diem
Min bror vinden, av Sue Harrison. Sista boken i en trilogi. Väldigt bra :) Handlar om nordamerikas urbefolkning :)

#158 Ingår inte "vinden är min moder" i den serien?
Carpe Diem
Nä det är "moder jord fader himmel", "min syster månen" och "min bror vinden" :)

Vinden är min moder… det finns en bok som heter vinden är min mor, en indians biografi… kanske inte är den du tänker på ;)

#161 detaljer!
Men visst, det är den jag tänker på. En mycket tänkvärd bok btw.
Carpe Diem

sant, man ska inte hänga upp sig på detaljer…
Läser fortfarande, mycket långsamt "Freja - sagan om Valhalla" av Johanne Hildebrandt" den går rätt segt frammåt och just nu har jag andra böcke rhemma som jag tycker är bättre så ^^ Men jag ska ge den några chanser till innan jag lägger ner den.
Sedan läser jag (för andra gången) Annika Thors serie och Steffi och Nellie - flyktingbarn som kommer till sverige under kriget. Är nu inne på fjärde och sista boken "Öppet hav".
Hanna
Jag läser sagan om ringen :D

jag läser "En flodhäst i vardagsrummet", "bibeln på 90 min" och första boken i "drakens återkomst" just nu…
Björn Hellberg/ Funny Fanny utläst.
Jag brukar tycka att Björn Hellberg är en av de bättre svenska deckarförfattarna, men det här var inte alls hans vanliga klass. Riktigt usel! Underkänd!
Har nyss börjat med J. Dickinson Carr / Den blinde barberaren. Deckare från 1934.

När blodsband brister av Hanna Svensson. Handlar om en kvinna som blir tvingad att ha gemensam vårdnad med en man som skadar deras barn. SOc försvarar mannen konstant och polisanmälningarna händer det inget med. Hemsk.
Jag läser Sagan om klanen Otori - På kudde av gräs av Lian Hearn. Bok nr 2 av 4.
Solbackens kaniner
Jag började läsa "Grottbjörnens folk" av Jean M. Auel. Fick hela serien av mamma för något år sedan men inte orkat läsa förns nu - glatt överraskad hittils :)
Hanna
Signal - Stephen King

Jonas Gardell - så går en dag från vårt liv och kommer aldrig åter. Har inte kommit så långt ännu men jag gillar den. Alla hans böcker jag hitills läst är bra.
På högen av såna som ska läsas har jag en bok om Che Guevara, den ser jag fram emot. En fascinerande man denne Che.
Jag läste ut "Glöm att ni har en dotter" av Sandra Gregory och Michael Tierney inatt. Verkligt bra och hemsk bok, men ändå något som fler borde läsa och ta del av.
Hanna

#173 den har jag också läst. mycket läsvärd bok.

Bo Baldersson och en i raden om statsrådet. Ligger där med mina hörlurar och småskrattar.
Jag läser "Om jag kunde drömma" av Stephanie meyer.Jag är mycket förtjust i boken,inte alls någon sliskig kärleksroman som det står på pärmen,hittills i alla fall..
Har nyss börjat med Orhan Pamuk / Den vita borgen.
Jag tror att det är första gången jag frivilligt har börjat läsa en bok av en nobellpristagare. Någon svensklärare tvingade oss stackars elever att läsa några böcker av några nobellpristagare under skoltiden och kundera bara konstatera att sånt dravel bara begrips av svensklärare och nobellkomitéer. Jag har varit avskräckt i över 20 är, men nu ger jag alltså Pamuk en chans.
#176 - Den boken är helt fantastisk ^^ Även tvåan är riktigt bra.
Just nu läser jag "En oväntad semester" av Marian Keyes, helt okej.
Hanna
Japp,läser tvåan nu^^
Nu har jag äntligen lyckats att med ren envishet läsa ut Orhan Pamuk / Den vita borgen.
Texten på baksidan av boken:
En ung italiensk ädling tas under en sjöresa till fånga av turkiska sjörövare och förs till Istanbul. Tiden är 1600-tal. Han blir slav hos vetenskapsmannen och astrologen Hodja. De båda männen visar sig vara lika varandra till förväxling.
Det såg ju lite intressant ut, så jag såg fram emot att läsa den här boken trots mina tidigare dåliga erfarenheter av nobelpristagare, se tidigare inlägg från mig. Det var bara det att allt i texten ovan hände på de 3-4 första sidorna. De övriga 160 handlade om hur de gång på gång jämförde likheten, turades om att vara elaka mot varandra och skrev böcker. Mot slutet blev jag osäker på vem av dem som var "jag" i handlingen. Om det var författarens avsikt eller bara berodde på att boken är dåligt skriven kan man ju försöka gissa.
Herr Pamuk måste nog ha hinkat i sig enorma mängder raki, för jag kan omöjligt tänka mig att någon i nyktert tillstånd kan svamla ihop en så totalt meningslös samling ord! Hur mycket glögg som sen har gått åt för att ett antal människor ska enas om att belöna svamlet med ett nobelpris kan jag inte ens gissa.
Totalt underkänt, den sämsta bok jag har läst!
Två bra saker kan trots allt hitta med boken. Har man sömnsvårigheter (vilket jag inte har) så är den ett effektivt hjälpmedel. Max 10 sidor, sen somnar man av dravlet. Det är därför det tog så lång tid att läsa ut den.
Dessutom var pocketupplagan riktigt effektiv mot irriterande spyflugor. Smack bara - direkt dödande!
Inga fler nobelpristagare för mig.
Nu har jag plockat fram ett loppisfynd av en författare som garanterat kommer att slippa få något nobelpris, Alistair MacLean. Boken heter Natt utan slut.

Att älska som en porrstjrna, Jenna Jameson. Grymt bra.

"Hemsöborna" - Strindberg och "Mörkrets hjärta" - Joseph Conrad. Förstår inget av bokvalen faktiskt … Riktiga skitböcker båda två faktiskt, enligt eget tycke det vill säga. =)

Fågeln som vrider upp världen, av Haruki Murakami.

Läser Det flammande korset av Diana Gabaldon, den femte boken i serien om tidsresenären Claire.Läste nyss ut den sjätte boken Aska och snö i samma serie, sen tänkte jag att det var så länge sen jag läste den första boken så jag började om igen och nu väntar jag ivrigt på att nästa bok ska komma.
Har ni inte läst dessa böcker så kan jag varmt rekomendera dem, de är både välskrivna, spännande och författarinnan har en härlig humor som lyser igenom i böckerna.det är tjocka böcker, så de räcker hela semestern.Första boken heter Främlingen.

Har två böcker på gång just nu:
Brödraskapet av Robyn Young om passioner, krig och intriger under korsfarartiden. Spännande skildring av en svunnen tid.
Odjuret av Anders Roslund/Börge Hellström om en man som förgriper sig på barn och de poliser/kriminalvårdare som kommer i kontakt med honom. Otäck, spännande och tankeväckande läsning.
Tyskt ordspråk

Jag läser One Piece.Det är en mangabok och den är skriven av Eiichiro Oda.

Nu är det Evans, Nicholas, "I vargars närhet"

Nu är det Evans, Nicholas, "I vargars närhet"

#188 Åh den läste jag för många år sedan. Har för mig att den var ganska bra.
Själv plockade jag fram Grottbjörnens folk igår kväll.
jaa jag läser Dan Browns bok "änglar och demoner" den är riktigt bra så här långt…..:))
Jag läser Svart ängel av Virginia Andrews just nu :)

#189 Åh Grottbjörnens Folk är riktigt bra! En av mina favoriter! :)
Nu har jag precis läst ut Flyga Drake och vet inte riktigt vad jag ska fortsätta med.
Har nyss läst ut Thomas Kanger / Sjung som en fågel.
Jag hade egentligen inga stora förväntningar på den. Verkade lite halvtrist på¨baksidestexten. Jag har heller inte läst Kanger tidigare så jag hade ingen åsikt om författaren.
Jag tycker att det blev en positiv överraskning! Kanske inget litterärt mästerverk, men jag tyckte om den. Ganska spännande, krävde ingen större koncentration för att hänga med i handlingen och var ganska svår att lägga ifrån sig. Rekommenderas!
Nästa bok redan påbörjad i badkaret: Herman Lindqvist / på landet i Paris.
Är det förresten bara jag som lite kort recenserar böcker i den här tråden? Det blir ju lite off-topic faktiskt. Kanske dags för en ny tråd Recensera en bok du har läst?
Läste ut utslag av oro av Mark Haddon igår.

För tillfället är det Revolvermannen, trots att inte alla delar ännu finns i hyllan, som läses. Hade slut på olästa böcker så ja gvar tuvngen att börja med något….Enda kruxet är att ajg nu måste inhandla resterande delar illa kvickt ;)
Jag började på "Och himlens vida väv" av Lian Hearn härom natten och det är väl sista boken i serien om Takeo och de tre rikena om jag inte fattat helt fel…
Ännu har jag inte kommit in i den men jag blev mycket förvånad över inledningen :O Visserligen har jag väl knappt läst mig igenom första kapitlet ännu så jag kan ju inte säga mycket ;P
Hanna
Hans Majestäts Drake.
Solbackens kaniner
Undantaget, av Christian Jungersen. En "psykologisk thriller" enligt omslaget. Handlar om en liten organisation, som sysslar med information om folkmord; tanken är att information ska minska sannolikheten för massakrer. Ett par av de anställda får mail med dödshot - kommer de från någon krigsförbrytare, eller kan det vara någon inom organisationen som skickat dem? Samtidigt som de skriver artiklar om "ondskans psykologi" mobbar de en kollega. Hur långt kan en vanlig, god människa gå när det gäller att göra ont? Jag vet inte hur det slutar, men den är spännande, och intressant att fundera över.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
Har precis läst ut Odysséen :)

Har precis läst ut Syskonkärlek av Katarina Von Bredow (Stavas?)
Hur bra som hällst! :D
Hanna, 22år, Uppsala
Hundsport - Ridning - Fotografering

"Tusen strålande solar" av Khaled Hosseini
Ha en bra dag! Mongu.
Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!
Jag har precis avslutat "Mörkrädd" av Andreas Roman och påbörjat "Tystnadens hus" av Magnus Nordin.

Har precis läst alla Jean M Auel, sen blev det Är det någon där av Marianne Keyes och nu är det Flodguden av Wilbur Smith.
Jag läser just nu David Eddings Pawn of Prophecy

Jag kommer låsa denna tråden och starta upp en ny tråd med samma tema, denna börjar bli lite lång.
Jättebra initiativ rulda!
Carpe Diem