Litteratur iFokus

Litteratur

Läst 106 ggr
Laguapa
0

Vad heter barn-/ungdomsboken?

Som barn läste jag en bok hos en släkting om en tant/äldre kvinna som var orädd men ingen typiska hjälte även om jag tror att hon hjälpte till att fånga bovar. Jag minns att det var ett par bovar med som var lite småtokiga. En hette Gustav Geijer och sa saker som ”fina grejer”, så att det ofta blev ” fina grejer, sa Gustav Geijer” och liknande uttryck. Ofta i samband med att saker inte alltid gick som de skulle för bovarna ( så vitt jag minns alltså). Detta borde ha varit böcker från typ 60-talet, men jag minns inte alls. Finns det någon som minns denna bok?

Crucio
0

Googlade på namnet i ett försök att hitta vilken bok det kan ha varit, och Gustaf Geijer var en verklig person som verkar ha gett upphov till uttryck liknande det du nämnde. Så troligen var det inte en karaktär som hette så utan att de använde det uttrycket i dialog.

Sajtvärd på Skrivlust

Laguapa
0

Nej, karaktären hette så, men jag vet att Erik Gustav Geijer är en verklig person. Jag har försökt söka efter boken utifrån det jag vet, men iom att karaktären hette just så är det svårt eftersom alla träffar handlar om författaren Geijer

johan
0

Den bokserie du beskriver låter som Ture Sventon-böckerna av Åke Holmberg, där privatdetektiven Ture Sventon löser fall tillsammans med sin sekreterare Fröken Jansson (en äldre kvinna som är orädd och hjälper till att fånga bovar, men inte är den typiska hjälten).

Bovarna, som Ville Vessla och hans medhjälpare, är ofta tokiga och misslyckas med sina planer på komiska sätt. Ville Vessla har en återkommande fras "fint väder i dag", som ofta används i stil med "fint väder i dag, sa Ville Vessla" – vilket kan ha blandats ihop med "fina grejer" i minnet.

Serien började 1948 och fortsatte in på 1970-talet, så den passar tidsmässigt för läsning på 1960-talet.

Exempel på titlar: Ture Sventon, privatdetektiv, Ture Sventon i London och Ture Sventon i öknen. Om det inte stämmer perfekt, kan det vara en misminne av detaljerna, men beskrivningen matchar väl.

Har du fler detaljer?

Mvh // Johan